Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

22 oktober 2012

Vergeten tuinkruiden (2)

Nee, Thaise basilicum (de foto is van de site Aziatische ingrediënten van de onvolprezen Kok Robin, een onuitputtelijke bron van informatie over voedsel uit oriëntaalse streken terwijl Robin in tegenstelling tot mijzelf een zeer verdienstelijk fotograaf is) is natuurlijk net zo min een vergeten tuinkruid als salie. Maar ja, ik deed het weer. En dat terwijl ik mijn Thaise curry nog wel wilde maken om dit kruid uit mijn teiltuintje te kunnen gebruiken.

Een uitleg over de kenmerken van dit kruid laat ik eveneens graag aan Robin over, die hier dus verstand van heeft. Nou, geef toe: dat wil je wel op het laatste moment door je curry roeren, vooral als je plantje je duidelijk heeft gemaakt dat het dit warme weekend nog wel wil overleven, maar daarna voornemens is onherroepelijk het loodje te leggen.

Maar dan treedt de Wet van Eetschrijver in werking: wat het dichtst bij is, wordt vergeten. In mijn verlangen het kruid vooral zo vers mogelijk te gebruiken, vergat ik op het moment suprême me met de schaar naar buiten te begeven. Ik ontwaakte pas weer toen het gerecht al op drie happen na verorberd was. Nou ja, ook zonder Thaise basilicum was het gelukkig heel lekker*.

Thais geïnspireerde curry

Nodig voor 2 personen:

- 200 g rundernek in blokjes
- 4 forse tenen knoflook
- 2 eetlepels groene currypasta (toko)
- 300 ml kokosmelk
- 2 eetlepels Thaise vissaus
- 1 rood pepertje
- 75 ml kokosroom
- 1 rode paprika
- 12 blaadjes Thaise basilicum
- geraspte schil van 1 limoen
- arachideolie

Verwarm de oven voor op 120 graden. Hak de knoflook grof en het pepertje zo fijn mogelijk. Verhit in een braadpan de olie en laat hier het vlees op hoog vuur in bruinen. Doe er op het laatst de knoflook, het pepertje en de groene currypasta bij en laat heel even meefruiten. Giet de kokosmelk in de pan, roer en laat aan de kook komen. Roer er de vissaus bij en zet de pan met het deksel erop gedurende minimaal 2 uur in de oven. 4 uur is beter.

Verwijder intussen de zaadlijsten uit de paprika en snijd hem in dunne, niet te lange reepjes. Hak de blaadjes basilicum zo fijn mogelijk.

Haal de pan uit de oven en roer door. Voeg de kokosroom toe, roer nogmaals door en laat op middelhoog vuur nog even inkoken. Roer de rode paprika door de curry en draai het vuur uit. Voeg nu tot slot de basilicum en de geraspte limoenschil toe. Serveer over pandanrijst met bijvoorbeeld gewokte broccolischeuten.

* Het kwam overigens nog goed met mijn basilicum. Er was nog een beetje curry over en dat bleek 's anderendaags goed voor een bijzonder lekkere lunch, deze keer wél met het kruid waar het allemaal om begonnen was. Ja, dat was tóch nog wel een beetje lekkerder.



De musthaves van dit moment!

1 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home