Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

10 oktober 2012

Koken met drank

Koken met drank is verrukkelijk. Soms verwerk ik er zelfs wat van in het eten. Dat deed ik in elk geval vorige week, toen ik besloot een gerecht dat ik "ergens" "ooit" eens had gegeten nieuw leven in te blazen, gedreven door een lichte luiheid en het feit dat ik alles ervoor in huis had. Vier dagen later maakte ik het opnieuw, en nu klopte alles. Kortom: we doen weer 's een recept!

Pasta met tomaten-vodkasaus*

Nodig voor twee:

- 400 g smaaktomaten (hoewel ik het erg vind dat dat "smaak" erbij moet)
- 50 g ontbijtspek, in reepjes
- 3 flinke tenen knoflook
- 1 rood pepertje (of meer, naar smaak)
- 200 ml room
- 3 eetlepels vodka
- 200 g penne of andere korte pasta
- olijfolie, zout

Bak in de koekenpan met een drup olie de spekreepjes uit tot ze knapperig zijn. Neem ze uit de pan en zet ze apart. Snijd intussen de tomaten in tweeën of in vieren (afhankelijk van de grootte), pel en plet de tenen knoflook en hak ze fijn. Snijd ook het pepertje in dunne ringetjes. Doe nog wat olie in de pan en laat de tomaten met de knoflook en het pepertje er 20 minuten op zacht vuur in pruttelen tot ze zacht zijn.

Zet water op voor de pasta en laat intussen een steelpannetje de room tot circa een kwart inkoken. Kook de pasta  en wrijf intussen het tomatenmengsel door een zeef bij de ingekookte room. Roer tot de massa mooi gelijkmatig is.

Snijd de krokante reepjes spek klein zodat ze verkruimelen. Roer de vodka door de saus. Giet de pasta af en doe ze terug in de pan. Voeg een klein beetje saus toe en roer door. Schep de pasta in voorverwarmde borden, schep er de saus over en bestrooi met de krokante spekjes.

* Ik weet dat meneer Van Dale alleen "wodka" kent, maar dat vind ik onzin. We hebben het tenslotte ook niet over "Gorbatsjow".


Lekker weer naar binnen!

2 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home