Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

24 oktober 2012

Eenvoud in vinkenland

Nee, ik krijg ze niet meer, de persberichten van de Stichting Ik Kies Bewust. Ze zullen daar wel weten wat ze aan me hebben. Gelukkig was mijn gewaardeerde collega Karin zo vriendelijk mij het epistel door te sturen, of ik had niets geweten van de opzienbarende veranderingen in vinkenland.

Dat zou toch wel jammer zijn geweest, zeg nu zelf, want er is nogal wat te vertellen: "Het Vinkje, de opvolger van het Ik Kies Bewust-logo en het Keuze Klavertje van Albert Heijn, staat vanaf vandaag voor het eerst in de schijnwerpers. Een uitgebreide campagne op onder meer televisie, in bladen en op internet brengt het Vinkje onder de aandacht van de consument. Het Vinkje wordt daarmee hét hulpmiddel om gezonder te kiezen en eten", begint een ronkend persbericht.

Het wordt allemaal gepresenteerd met een aplomb als ging het om iets totaal nieuws en revolutionairs. En dat is het natuurlijk niet. Het is oude koek. Herkauwde oude koek. En daar wordt die al weinig appetijtelijke koek bepaald niet smakelijker van. Ik zal u de rest van het gezwatel in het persbericht dan ook besparen.

De bezwaren blijven namelijk dezelfde. Allereerst worden de gezondste producten niet voorzien van zo'n vinkje. Voor zo'n vinkje is namelijk een industriële verpakking nodig, en uw allergezondste keuze heeft zo'n verpakking niet. Die ligt namelijk in het versvak--of liever nog bij de versspecialist--groente, fruit, noten, vis of iets anders vers te wezen. Ja, natuurlijk: er staat "gezondere keuze" en niet "de gezondste keuze". Wat dat betreft wordt de waarheid dus geen geweld aan gedaan en wordt er alleen maar suggestieve karaktermoord op gepleegd. Maar deze vinkjes zullen u ook niet gaan vertellen dat u die gezondere keuze beter kunt inruilen voor een nóg gezondere.

Waarom niet? Omdat deze vinkjes niet uitgaan van een neutrale voorlichtingsinstantie, maar--stichting of niet--van een club van keiharde industriëlen. Voor het mogen voeren van zo'n vinkje is dan ook niet in de allereerste plaats nodig dat er een gezond product wordt gemaakt, maar dat er flink in de buidel getast wordt. Hoe flink, dat heb ik al eens eerder voor u uitgezocht. Ja, dat was schrikken.

De vinkjes zijn vernieuwd, heet het nu. Er gaat de komende tijd flink reclame voor worden gemaakt in de hoop u die producten uit het schap te laten pakken waar die vinkjes op staan. Al dat geld (voor de vinkjes en voor de reclame) moet natuurlijk wel terugverdiend worden. Kortom: ú gaat al dat gevink betalen. Terwijl u er geen spat beter van wordt.

Eén ding is alvast niet veranderd: de vinkjes mogen nog steeds op allerlei pretproducten. Op snoeperij. Op ijstaart. Want de club achter de vinkjes heeft er nog steeds belang bij dat er zoveel mogelijk vinkjesgeld wordt opgehaald.

In die optiek zou het heel goed uitkomen dat wij allemaal zo min mogelijk nadenken en zo veel mogelijk blindelings op die vinkjes vertrouwen. Lijkt me niet dat dat feest moet doorgaan. Lekker links laten liggen dus, die nieuwe vinkjes in hun oude zakken.

Elektronica Weekendsale

2 Comments:

  • At 26 oktober 2012 12:02, Blogger rayalichan said…

    In mijn vink-loze TV-dagen, lang geleden, werd ik al geconfronteerd met wat ik 'vilein langetermijndenken' ben gaan noemen. Wat mij betreft is het gevink van hetzelfde twijfelachtig allooi.

     
  • At 11 november 2012 18:03, Blogger Wouter De Heij said…

    Volgens mij zijn de prijzen aangepast en betaal je nu 58 euro per product of zo. Exacte details weet ik niet. PS het blijft een 'suboptimaal systeem' natuurlijk ;-)

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home