Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

21 augustus 2012

Groen of krenterig?

Even vooropgesteld: ik ben een enorme fan van kraanwater. Al die aanstellerij met flesjes dit en flesjes dat, terwijl ons kraanwater zo ongeveer het beste is dat er op de wereld te vinden is. Dan is het echt nergens voor nodig om al die plastic flesjes in het rond te gaan zeulen. Allemaal nodeloze milieubelasting.

Maar waar GroenLinks onlangs mee uitpakte, daar was ik maar half blij mee. Ja, de horeca zou meer kraanwater moeten schenken, nou en of ik dat vind. Maar wat ik niet snap is waarom dat kraanwater nou in één moeite door per se gratis zou moeten zijn.

Kraanwater is namelijk niet gratis. Dat is het bij ons thuis niet eens. Laat staan dat we zouden mogen eisen dat iedereen in een horecapand dat geld kost plaats moet kunnen nemen in een stoel die geld kost om zich daar in een glas dat geld kost door een ober die geld kost een glas water te laten brengen dat dan niks mag kosten. Waarna dat glas dan weer moet worden afgewassen, wat ook weer geld kost.

Wat GroenLinks hier doet is op twee paarden wedden. Aan de ene kant de principiële keuze voor het milieu die je van die partij verwacht. En aan de andere kant, omdat het tenslotte electoraal moeilijke tijden zijn en er ook nog gescoord moet worden, de opportunistische keuze voor de onderbuik van de calculerende burger, die zich altijd, en meestal ten onrechte, bedreigd, bekocht en bestolen voelt. Lekker meedrijven met een popi verhaal boordevol krenterige, domhollandse malligheid.

En daarom teken ik die petitie dus niet. Omdat niemand erbij gebaat is als ondernemers per decreet worden verplicht om voor Sinterklaas te spelen.



12 Comments:

  • At 21 augustus 2012 22:49, Anonymous Karin - The F Girl said…

    Goede post!

     
  • At 21 augustus 2012 23:03, Blogger Gert said…

    Subtiel puntje ook....

    Een restaurant moet gewoon zijn omzet en winst maken anders overleven ze niet.

    Als jouw water gratis is zal mijn zalm duurder moeten worden.

    Zo jammer dat Groen-Links (en velen met hen) niets van economie begrijpen.

     
  • At 22 augustus 2012 06:51, Blogger Marion B. said…

    En zo is het.

     
  • At 22 augustus 2012 06:57, Blogger Kniepertie said…

    'k Steun je in het niet ondertekenen van de petitie!
    groet

     
  • At 22 augustus 2012 08:59, Anonymous Anton said…

    Mooi gezegd!

    Ik filtreer altijd mijn kraanwater.

     
  • At 22 augustus 2012 10:41, Anonymous paul van der hart said…

    Tja... Eigenlijk heb je wel gelijk, hoewel ik het wat knieperig blijf vinden als ik in de horeca voor pak 'm beet vijftig, zestig euro de man uitgeef aan eten, vijfentwintig euro betaal voor een flesje zuidafrikaan van supermarktwaarde vijf euro, om dan voor een glaasje kraanwater ook nog eens drie-en-een-halve euro te rekenen. Maar eigenlijk heb je gewoon gelijk.

    Zelfs in een horeca (en dat zal ik ze nooit vergeven) een biertje van tweeguldenvijftig doodvrolijk omrekende naar tweeurovijftig. En een maaltje van drientwintigguldenvijfenzeventig even vrolijk omrekende naar driewntwintigeurovijfenzeventig. Het blijft een feit dat je gelijk hebt.

    Dus ik zal er alle begrip voor hebben dat een glaasje kraanwater dat inkoop ééneurovijfendertig de duizend liter kost (http://bit.ly/Pw36Yb) gewoon weer drieeneenhalve euro op de rekening gaat betekenen. Want de ober, het pand, de stoelen, de kok en het ouwe moedertje van de baas moeten ook allemaal betaald worden.

    Ik snap het. Voor niets gaat de zon op. Klantvriendelijkheid kost geld.

     
  • At 22 augustus 2012 12:28, Anonymous lucia said…

    Over kraanwater wordt ook veel gezegd door wetapwater en krnwtr. ook zo'n mooi initiatief, maar zij verwachten geen gratis water.

     
  • At 22 augustus 2012 22:15, Anonymous Anoniem said…

    In het buitenland is kraanwater wel vaak 'gratis'. Sterker nog, in Canada krijg je meteen een karaf met water voor je neus als je net bent gaan zitten. Vind ik goede service, but what do I know?

     
  • At 23 augustus 2012 08:37, Blogger Huub Mutsaers said…

    Inderdaad Jammer, ik vraag mij af hoeveel van de ondertekenaars hebben getekend voor kraanwaterin de horeca en hoeveel voor gratis water. Op deze manier gaat men helemaal voorbij aan het duurzame karakter van kraanwater.Er zijn overigens al genoeg bedrijven die al kraanwater schenken. Laat het aan hen over of dat service is of niet.

     
  • At 24 augustus 2012 06:02, Anonymous Kees said…

    Inderdaad, het ligt eraan. Als je alleen maar water wilt dan gaat de redenering op dat zo'n horecaglaasje nogal wat extra kost dan de het water op zich. Als je een uitgebreid menu bestelt dan vind ik het niet meer dan normaal dat er als service een karaf water bij geserveerd wordt. Laat het aan de uitbater over, waarbij concurrentie best een rol mag spelen.

     
  • At 24 augustus 2012 22:53, Anonymous paul van der hart said…

    Ik wil niet voor knieperig of gierig doorgaan, maar laten we nou eens kraanwater en wijn vergelijken.

    Een flesje wijn. Plus een schoon glas, dat daarna weer schoongemaakt moeten worden. En de fles die geopend moet worden. Want laten we wel wezen, na het eerste bodempje schenk je in de meeste restaurants zelf bij.

    Laten we zeggen een wijntje van supermarktniveau vijf euro: een bescheiden Zuidafrikaan. Nieuw Zeeland misschien. Argentinië. Laten we zeggen: bij de slijter ongeveer zeveneneenhalve euro. Dát prijsniveau. De kosten, op die prijs, zijn nog vergelijkbaar. Je hebt een pand, je hebt personeel, je hebt opslag, vervoer en allerlei andere overhead. Zolang die fles dichtblijft heeft een restaurant vergelijkbare kosten als een super of een slijter.

    Totdat er gedronken moet worden. Dan komen de verschillen 'op tafel'. Iemand moet de glazen op tafel zetten, ze er af halen, afwassen. iemand moet die fles openmaken, en het eerste bodempje inschenken. Alles daarbuiten is min of meer aan de klant zelf. Gemiddeld dan, er zijn natuurlijk van die sjieke restaurants die het zelfs nog zo ongeveer voor je opdrinken.

    Maar dat glaswerk, en dat ontkurken... Is dat nou werkelijk die bijna twintig euro verschil waard? Dat is ongeveer wat een jonge leerling-bediende in de horeca per uur bruto/bruto kost. en ik ben daar gemiddeld geen uur aan kwijt, eerlijk gezegd. Als onderdeel van de totale personeelskosten op een etentje zal het openen der flessen misschien vijf minuten per klant kosten. Da's bij het bedrag dat ik noemde ongeveer euro 1,65 per fles wijn. Dus zo rekenend kom ik op een redelijke kostprijs per fles wijn van iets minder dan een tientje. De resterende vijftien euro is dikke vette onverdiende woekerwinst.

    Op z'n duurst is een fles wijn zoals ik beschrijf ongeveer 7,50 bij de duurste wijnzaak, een slijter. De meerkosten die een restaurant heeft t.o.v. een slijter zijn op z'n duurst, en naar boven afgerond, ongeveer twee euro, en we gunnen de eigenaar nog een pretwinstje ook, dus we ronden af op een tientje de fles.

    Dus zo'n bescheiden wijntje zou eigenlijk voor pak 'm beet een tientje nog best goed betaald zijn.

    En laten we heel eerlijk zijn, voor de meeste, meer bescheiden restaurants, geld iets vergelijkbaars voor het eten. De marge, in vergelijking tussen pak 'm beet de groenteboer, de slager, de bakker, valt in dat opzicht ook negatief uit voor de horeca.

    Ik krijg groente, vlees en brood, voor prijzen die niet ècht in verhouding staan tot de werkelijke bereidingskosten. En dàt zijn de kosten waarin de horeca zich onderscheidt van de groenteboer en de slager, die onbereide producten verkopen.

    Het is een luxeprobleem, en ik zou me er niet echt druk over moeten maken. De horeca krijgt wat de horeca verdient, denk ik dan maar. Ik ken genoeg buitenlanden waar de horeca aanzienlijk goedkoper is, en dus ook veel meer omzet heeft, en aanzienlijk groter is als branche, omdat men daar simpelweg een minimale marge op de basiskosten gebruikt om de klantenbasis uit te breiden.

    Nederlandse horeca lijkt er veel vaker op uit te zijn om tegen minimale kosten, en tegen minimale inspanning een maximaal rendement te willen scoren.

    Ik ga graag uit, en ik eet graag buiten de deur, bij een competente en servicegerichte horeca. Zoals je die veel in het buitenland treft. En bij hoge uitzondering in Nederland.

    Maar de gemiddelde horeca, waar Henk en Ingrid graag een vakantieavondje bij doorbrengen, die is over het algemeen van een schrikbarend niveau, alleen maar gericht op zoveel mogelijk 'bums on seats' een een omzetsnelheid waar MacDonalds nog van zou schrikken.

     
  • At 26 augustus 2012 17:02, Anonymous Monique said…

    Ik teken die petitie ook niet. GroenLinks begrijpt volgens mij niet helemaal waar het over gaat..gratis kraanwater.. alleen voor niks gaat de zon op.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home