Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

15 augustus 2012

Aan de profiteurs van Chef in a Box


We hebben er weer één die een lekker goedkope manier heeft gevonden om zijn website met content te vullen en zo over de rug van anderen lekker veel googelaars naar zich toe te trekken. Ook ene Steven van Kok In Een Doosje punt NL heeft namelijk ontdekt dat je het fenomeen RSS-feed prima kunt gebruiken om de volledige inhoud van vele tientallen blogs lekker naar je eigen site toe te trekken om die lekker goedkoop een beetje te vullen met het werk van anderen.

Parasieten zoals deze site zijn er mede schuldig aan dat het voor schrijvers als ik steeds minder aantrekkelijk wordt een interessant blog bij te houden. Ik roep dan ook bij deze iedereen op de site chefinabox te boycotten en de beheerder via steven@chefinabox te laten weten waarom. Tevens roep ik deze Steven hierbij op deze kwalijke manier van doen per direct te staken. Stukje van mij op je site, Steven? Dat kan, en over de betaling worden we het dan wel eens.

Dit stukje hier is gratis. Voor elk volgende ontvang je een factuur.

Lezers, later deze week weer een echt stukje. Op voorwaarde dat dat niet direct door profiteurs wordt gekaapt.

UPDATE: Steven van chefinabox.nl laat mij het volgende weten:

Beste Eetschrijven,

Ik had graag gewild dat je gemaild had naar het adres dat ik had achtergelaten: steven@chefinabox.nl. 

Ik heb absoluut niet de intentie om 'verkeer' weg te kapen. Ik wil juist de mensen introduceren aan zo veel mogelijk interessante foodblogs. Er zit voor ons dan ook geen enkel monetair gewin in (de advertenties op chefinabox.collected.info zijn van de provider van die service: collected.info). 

Ik heb een aantal blogs wat mij direct gemaild heeft gewezen op de mogelijkheid om de RSS feed van de eigen blog zo in te stellen dat alleen het begin wordt weergegeven, zodat de bezoeker naar de blog zelf moet om de rest te lezen.

Ik wil er dus met nadruk op wijzen dat de blogs waarvan de volledige artikelen worden overgenomen dit zelf faciliteren. Ik heb via de service die ik gebruik geen mogelijkheid om zelf alleen een samenvatting van het artikel te plaatsen. 

Voor verdere vragen / en of opmerkingen ben ik bereikbaar op steven@chefinabox.nl

Ik heb uw blog inmiddels ook verwijderd. Ik vind de gang van zaken zo erg spijtig. Ik zou het ook waarderen als u deze post zou willen verwijderen of in ieder geval zou willen updaten aan de hand van dit bericht.

Met vriendelijke groeten,

Steven


Ik zal hier nog op reageren!

17 Comments:

  • At 15 augustus 2012 14:07, Anonymous Anoniem said…

    Weet je zeker dat je de goede site noemt? Die waar je naar laat mailen is een site die cateraars laat vinden.

     
  • At 15 augustus 2012 14:29, Anonymous Matthijs said…

    Toch jammer dat het zo moet gaan,
    Maar er zullen altijd profiteurs blijven bestaan bij gebrek aan eigen inbreng.
    Veel succes en ik blijf je volgen.

     
  • At 15 augustus 2012 15:04, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Jazeker is dat de goede site. Kijk maar eens op chefinabox PUNT collected PUNT info.

     
  • At 15 augustus 2012 16:31, Anonymous Steven said…

    Beste Eetschrijven,

    Ik had graag gewild dat je gemaild had naar het adres dat ik had achtergelaten: steven@chefinabox.nl.

    Ik heb absoluut niet de intentie om 'verkeer' weg te kapen. Ik wil juist de mensen introduceren aan zo veel mogelijk interessante foodblogs. Er zit voor ons dan ook geen enkel monetair gewin in (de advertenties op chefinabox.collected.info zijn van de provider van die service: collected.info).

    Ik heb een aantal blogs wat mij direct gemaild heeft gewezen op de mogelijkheid om de RSS feed van de eigen blog zo in te stellen dat alleen het begin wordt weergegeven, zodat de bezoeker naar de blog zelf moet om de rest te lezen.

    Ik wil er dus met nadruk op wijzen dat de blogs waarvan de volledige artikelen worden overgenomen dit zelf faciliteren. Ik heb via de service die ik gebruik geen mogelijkheid om zelf alleen een samenvatting van het artikel te plaatsen.

    Voor verdere vragen / en of opmerkingen ben ik bereikbaar op steven@chefinabox.nl

    Ik heb uw blog inmiddels ook verwijderd. Ik vind de gang van zaken zo erg spijtig. Ik zou het ook waarderen als u deze post zou willen verwijderen of in ieder geval zou willen updaten aan de hand van dit bericht.

    Met vriendelijke groeten,

    Steven

     
  • At 15 augustus 2012 16:42, Anonymous Steven said…

    Oh en met name graag het emailadres in de post wijzigen in steven@chefinabox.nl
    Dan kan ik de mensen met klachten, vragen en opmerkingen zo goed en snel mogelijk te woord staan.

    Met vriendelijke groeten,

    Steven Menke

     
  • At 15 augustus 2012 17:22, Blogger PaulO said…

    Ik vond het ook opmerkelijk dat mijn RSS (http://www.family-oosten.com/blog/?feed=rss2) hiervoor gebruikt werd. Mede doordat de aankondiging om dit te doen stond onder een reactie van mij op andermans blog (dat ergens anders over ging) ...

     
  • At 15 augustus 2012 17:27, Anonymous Steven said…

    Hier is een uitleg te vinden hoe de feed instellingen van blogs in te stellen op alleen een samenvatting, of deze zelf geheel uit te schakelen.

    Hoop dat helpt voor diegenen die het niet prettig vinden dat volledige posts worden overgenomen.

    Met vriendelijke groet,

    Steven

     
  • At 15 augustus 2012 17:29, Anonymous Steven said…

    http://support.google.com/blogger/bin/answer.py?hl=nl&answer=42662

    Daar dus..

     
  • At 15 augustus 2012 20:53, Blogger Willem said…

    @Steven, ik zou de manier waarop ik mijn informatie publiceer op internet moeten wijzigen om te voorkomen dat jij (ergere) inbreuk pleegt op mijn auteursrecht?!?!

    Een RSS-feed is een service die een blog biedt om de inhoud buiten de site te kunnen lezen. Het geeft absoluut niet automatisch het recht de inhoud zomaar te mogen publiceren. Ook niet als het alleen samenvatting zouden zijn.

     
  • At 15 augustus 2012 22:13, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Willem, ik had het niet beter kunnen zeggen!

     
  • At 16 augustus 2012 22:22, Anonymous Henk said…

    Wat heeft dhr groothedde weer lange tenen

     
  • At 16 augustus 2012 23:10, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Het gebeurt maar zelden dat ik een opmerking krijg waar ik echt mijn voordeel mee kan doen. Hartelijk dank, Henk.

     
  • At 16 augustus 2012 23:32, Blogger Antoinette Coops said…

    Beste Steven,
    Ik heb je verzocht om mijn posts niet integraal over te nemen maar liefst helemaal niet of maximaal een enkele regel met daarna een link naar mijn eigen pagina.
    Vandaag heb ik een nieuwe post geplaatst en ik zie dat je die helemaal hebt overgenomen. Ik zal je hierover ook nog persoonlijk mailen!!

     
  • At 19 augustus 2012 15:10, Anonymous ellen said…

    Ben ik even op vakantie en hup...
    Heb Steven maar snel een mailtje gestuurd: Dag Steven,

    Ik ben het er niet mee eens dat je mijn weblog opgenomen hebt in je lijst en op die manier mijn artikelen op jouw website publiceert.
    Zou je het Ministerie van eten en drinken zo spoedig mogelijk willen verwijderen van je website.

    Ga gewoon zelf leuke artikelen schrijven over eten en drinken in plaats van het verzamelen van andermans gedachtengoed!

    Vriendelijke groeten,
    Ellen Bouckaert
    http://ministerieetenendrinken.nl

     
  • At 21 augustus 2012 19:19, Anonymous petje said…

    zeik niet zo ouwe je bent zo media 1.0 plaatst al maanden niets en nu ineens au. internet is nu eenmaal open en als je hier niet tegen kunt moet je lekker op papier schrijven. oh nee dan had je nooit zo'n groot publiek gehad.

     
  • At 22 augustus 2012 09:09, Anonymous Bart said…

    Wat een gedoe.

     
  • At 23 augustus 2012 08:49, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    @Petje: Ja, internet is open, dus iedereen kan mijn stukjes lezen. hier, wel te verstaan. Ik voel er namelijk weinig voor om voor de kat z'n kont andermans reclame-inkomsten met mijn werk te sponsoren.

    Ja, ik weet dat de techniek het mogelijk maakt gemakkelijk stukjes ergens door te plaatsen. Bij de bouwmarkt verkopen ze ook tangen waarmee je makkelijk fietssloten door kunt knippen. Dat maakt het jatten van fietsen nog niet OK.

    Snap je dat een beetje? Zo nee: laat maar zitten.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home