Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

22 juni 2012

Gewoon iets lekkers voor het weekend

Ja, beste eetlezers, het is druk en het blijft druk in mijn eetschrijvende en ijsbereidende leven. Momenteel ben ik bijvoorbeeld mijn deelname aan het voorbereiden aan De Smaak van Nederland. Maar daarover ga ik het hier niet al te veel hebben. Wie meer wil weten, kijkt op de betreffende Feestboek-pagina.

Hier krijgt u vandaag van mij gewoon iets lekkers. Omdat dat al zo lang geleden is, omdat het morgen weekend is, omdat ik trots ben op mijn geliefde G. die dit recept bedacht en het uitschreef (het eerste van haar leven!) en omdat chipotle eindelijk makkelijk in Nederland te krijgen is.

Ik ga nog iets leuks zeggen over deze muffins, want ze hebben in zekere zin een culinair-historische achtergrond. Zowel de chipotle (oorspronkelijk xipótl) als de chocolade (oorspronkelijk xocolátl) maakten deel uit van het culinaire erfgoed van de Azteken. Voor de chocolade gold dat die bij de Azteken werd gebruikt als hartig ingrediënt, zoals ook vandaag de dag nog terug te vinden is in Mexicaanse specialiteiten als de mole poblano. Het waren de Spaanse kolonisten die ontdekten dat je chocolade ook kon zoeten. De rest is geschiedenis.

Maar deze muffins zijn, hoewel er wat suiker in zit, gemaakt met ongezoete chocolade en daardoor vrij hartig en lekker bitter. Ze smaken puur naar chocolade met een lekker nabrandertje van de chipotle. Heel Mexicaans dus, zoals tegenwoordig wel vaker in Huize Eetschrijver. Goed, het recept:

Muffins met chocolade en chipotle

120 g bloem
50 g + 10 g witte basterdsuiker
1 zakje vanillesuiker
150 gram boter
2 eieren
50 gram ongezoete chocolade, 99%
1,5 theelepel bakpoeder
2 g grof zeezout of citroenzout
3/4 theelepel zeer fijn gemalen chipotlepeper of chipotlepoeder
Sap van 1 limoen of citroen

Verwarm de oven voor op 175 graden Vet een muffinblik (al of niet met vormpjes) in of gebruik siliconenmuffinvormpjes. Laat de boter in een bain-marie zacht worden in een ruime schaal of beslagkom.

Doe intussen de bloem in een schaal, voeg het bakpoeder, het zout en de chipotlepeper aan de bloem toe en meng goed. Snij de chocolade in kleine stukjes. Roer, zodra de boter zacht genoeg is, 50 g basterdsuiker en de vanillesuiker erdoor. Splits de eieren. Roer de dooiers door het boter/suikermengsel, voeg er de chocoladestukjes aan toe en roer er beetje bij beetje de bloem door tot er een gelijkmatig mengsel ontstaat. Roer er tot slot het citroen- of limoensap door.

Klop de eiwitten stijf met 10 g suiker en spatel deze voorzichtig door het beslag. Verdeel het mengsel over de vormpjes en laat de muffins in ca. 20 minuten in de voorverwarmde oven gaar worden (dat is het geval als een satéprikker er droog uitkomt; zo nee, na een minuut of drie nog eens proberen). Daarna ca. 10 minuten buiten de oven laten afkoelen alvorens de muffins uit vormpjes nemen. In papieren vormpjes kun je de muffins gewoon laten zitten.

3 Comments:

  • At 23 juni 2012 08:27, Anonymous Odette said…

    Aha eindelijk! Ik heb nog een zakje gedroogde chipotle's uit Engeland staan waar ik heel zuinig mee ben geweest, maar nu kan ik ze hier dus ook kopen. Mooi! Want ze zijn heerlijk :)

     
  • At 5 juli 2012 16:47, Anonymous Novi O'Magum said…

    "Ik stop er dus niet mee. Maar wel ga ik de onuitgesproken verplichting om hier elke werkdag een stukje neer te zetten bij deze definitief loslaten. Ik schrijf als er iets te melden is én als ik er tijd voor heb. En dat zal in de komende tijd nog maar zelden elke werkdag zijn."

    Oke, dat snappen we natuurlijk best. Maar 22 juni is alweer bijna twee weken geleden. Dat is wel een heel heftige overgang! Heb je geen last van afkickverschijnselen? Ik wel!

     
  • At 7 juli 2012 19:54, Anonymous Bart said…

    Heerlijk! Dankjewel voor het recept.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home