Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

15 juni 2012

De GGD, goed voor u

Vandaag hield de GGD een congres in Utrecht, met als doel te laten zien hoe het bedrijfsleven kon worden ingeschakeld om ons voedingspatroon gezonder te maken. Ik was er helaas niet voor uitgenodigd (geen idee waarom, u wel?), maar gelukkig hebben we tegenwoordig sociale media. Ik bleef van minuut tot minuut op de hoogte.

GGD-directeur Laurent de Vries houdt er eigenzinnige opvattingen op na. Eerder dit jaar nog sprak hij er schande van dat de minister van volksgezondheid op bezoek ging bij de tabakslobby. Met zulk twijfelachtig volk behoor je je namelijk niet te encanailleren. Daarom gaf hij zelf het goede voorbeeld: hij ging op bezoek bij Mars en Heineken om ze uit te nodigen het publiek op zijn congres te overtuigen van hun goede bedoelingen. Dat deden ze graag.

Timo Hoogeboom van Mars kreeg de handen al snel op elkaar. Hij begon met het opzienbarende statement dat gezonde of ongezonde producten niet bestaan en dat alleen voedingspatronen gezond of ongezond kunnen zijn. Dat klopt op zich als een bus en bovendien is het een mooi opmaatje om te vertellen dat je eigen product derhalve niet als ongezond kan worden bestempeld.

Jammer alleen dat Timo het effect van die meesterzet meteen weer bedierf door te vertellen hoe Mars ervoor ging zorgen dat zijn producten toch weer een beetje beter voor de gezondheid werden, namelijk door er minder verzadigd vet in te verwerken en door de hoeveelheid calorieën te verlagen tot 250 calorieën per portie. Oude koeien allebei, want dit werd respectievelijk in september 2010 en in februari 2012 al met veel bombarie aangekondigd. Zowel het een als het ander bleek bij nadere beschouwing een wassen neus.

Philip de Ridder van Heineken mocht ook nog wat zeggen. Hij pleitte voor verantwoord alcoholgebruik zonder overigens concreet te maken waar de grens tussen verantwoord en onverantwoord precies lag. Zelf is hij wel heel verantwoord: toen C1000 met het oog op de EK in de aanbieding wilde doen, was Heineken daar geen voorstander van. Het was dan ook slechts met het oog op de goede zakenrelaties dat de bierbrouwer uiteindelijk overstag ging en in de actie toestemde. Ja, aan zulke mensen van stavast kunnen we onze gezondheid rustig toevertrouwen, dat blijkt maar weer.

Er is niets veranderd sinds de tijd dat Mars hoofdsponsor was van het Convenant Gezond Gewicht: degenen die geacht worden pal te staan voor onze gezondheid, leveren zich nog altijd uit aan een bedrijfsleven dat hooguit voor de Bühne af en toe wel eens wat tekstjes een zaal in wil slingeren die de schijn moeten wekken van verantwoord ondernemerschap. Het blijft de vos aanstellen als bewaker van het kippenhok.

Benieuwd wat de in groten getale uitgenodigde pers er allemaal weer mee doet. Eerlijk zeggen? Ik maak me geen grote illusies.


Lekker winkelen zonder zorgen - Gratis verzending en retour

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home