Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

14 mei 2012

Trots op eigen eten

Het klinkt als de slogan van een bedenkelijke politieke beweging, maar u kent mij natuurlijk wel beter. Ik ga het gewoon weer eens over mijn woonplaats Almere hebben, een plek waar door culi's nogal eens om wordt gegniffeld. Helemaal onterecht is dat niet eens. Maar helemaal kommer en kwel is het nu ook weer niet hier.

Zo woon ik er natuurlijk, en dan kan het nooit helemaal rimboe zijn: ik verzeker u dat er bij mij thuis prima gekookt wordt. Maar ook hebben we hier pareltjes als de grootste brouwmarkt en de kleinste brouwerij van Nederland, we hebben in de Kaasmakerij van Ardaan de Groot in Almere-Haven één van de beste kaasspeciaalzaken van Nederland, we hebben het restaurant waar de jonge en getalenteerde chef Jonathan Zandbergen naar mijn vaste overtuiging een Michelinster bij elkaar gaat koken (nog niet geweest? Gáán) en we hebben nog veel meer--onder meer natuurlijk het lekkerste ijs van Nederland (nog niet besteld? Dóen!).

Gelukkig gaat Almere wat doen aan zijn bedenkelijke reputatie. Met het evenement Outdoor Eating op Eerste Pinksterdag 27 mei, gaat de zevende stad van Nederland met trots zijn culinaire identiteit uitdragen. Dit evenement is het ideale uitstapje voor fijnproevers, wijnliefhebbers, levensgenieters en iedereen die van het goede leven houdt.

Ja, er wordt ook gebarbecued en nee, dit wordt geen Libelle Zomerweek voor culipyromanen. Zo is er een streekmarkt, pakken diverse restaurants uit Almere en omstreken er uit met smakelijke gerechten, is er een buitenbioscoop waar foodfilms worden vertoond, kan er wijn worden geproefd, worden er fantastische cocktails gemixt en--daarover gesproken--sta ikzelf er met mijn culthit Margaritaijs.

Om die laatste reden ben ik door de organisatie ook voorzien van 5 x 2 vrijkaarten die ik aan ú, eetlezer, mag weggeven. En omdat ik de beroerdste niet ben, doe ik daar ook nog eens 5 x 2 coupes margaritaijs bovenop. Genoeg reden voor een mailtje (wel even de spambeveiliging uit het adres halen), waarin u vertelt waarom ú en niemand anders die kaarten en dat ijs moet te beurt moeten vallen. De vijf naar mijn hoogstpersoonlijke mening leukste inzendingen krijgen de kaarten per omgaande toegestuurd.

Overigens, nu ik het er toch over heb: aanstaande zondag ben ik jarig. Bovendien sta ik dan met margaritaijs op de Jheronimus Bosch 500-markt in Den Bosch. Reden genoeg om aan de eerste 20 jarigen die zich daar (uiteraard met identiteitsbewijs) melden een gratis coupe margaritaijs weg te geven. Had u mij nog een fijne verjaardag willen bezorgen? Doe dan uw volgende bestelling bij bol.com via de advertentie rechts of hieronder. :-)

Stapelkorting!

2 Comments:

  • At 15 mei 2012 14:10, Anonymous Novi O'Magum said…

    Hmmm... voor 90 euro ijs bestellen kan ik niet aan mijn huishoudboekje verantwoorden, vrees ik. Hopelijk ben je ook tevreden met een eenvoudige felicitatie, of is het alleen geld dat je een prettige verjaardag kan bezorgen?

     
  • At 15 mei 2012 15:00, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Dat kan ik me voorstellen, Ralph, vooral daar je als vegetariër inderdaad aan die ruime hoeveelheid ijs vastzit. Dat is overigens desondanks vooral plezier voor degene die het eet. Als je nieuwsgierig bent (en dat ben je vast): begin juli sta ik met mijn ambulante ijswinkeltje op de Sonsbeekmarkt in Arnhem, niet zo ver van jou vandaan.

    Intussen ben ik uiteraard heel blij met een eenvoudige felicitatie!

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home