Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

22 mei 2012

Stemadvies

Het kan raar lopen. Vanmorgen nog op bezoek bij de winnaar van de ene verkiezing om daar te genieten van een érg leuke en inspirerende boerderij, vanmiddag in mijn mail een bericht over een andere verkiezing waar je helemaal niet zo blij van wordt.

Nou ja, een beetje blij natuurlijk wel, want het is goed dat dit soort dingen aan de kaak wordt gesteld--daar maak ik me zelf op deze plek ook al jaren sterk voor. Maar het is jammer dat het nog steeds zo nodig is. Dat er nog steeds zoveel op de voedselmarkt wordt gebracht waarvoor de term rommel soms nog te vriendelijk is.

Het zal nog niet makkelijk kiezen zijn geweest voor organisator Foodwatch, want er is echt nog heel veel mis met het spul in de schappen van de supers. Maar uiteindelijk werd het dit kwintet.

Wat mij betreft wordt de hall of shame dit jaar met vlag en modderschuit aangevoerd door het product Zonnatura Avondmelange Oplosthee, een gedrocht dat voor een miniem deel uit kruiden en honing bestaat en verder vrijwel uitsluitend uit suiker. Een schande dat zoiets verkocht wordt, inderdaad.

Goede runner up? Natuurlijk Becel, een goedje dat naar mijn onbescheiden mening uitsluitend nog bestaat omdat Hartstichting en Voedingscentrum er om--zoals dat dan eufemistisch heet--hun moverende redenen zo enthousiast over blijven kirren, en waarvan deze variant Pro-Activ eerder in de apotheek thuishoort dan in de super.

We leven in een vrij land en dat is een groot goed. Maar wat mag er toch veel op voedselgebied en wat zijn de meeste consumenten toch nog te onverschillig en/of onwetend om daar met hun portemonnee verandering in te brengen.

Oh, voor wie eerder kwam kijken en zag dat je niet kon stemmen zonder tegelijk te verzoeken om op de hoogte te worden gehouden: dat is inmiddels aangepast. Gelukkig maar.


Partner van bol.com (88x31)

2 Comments:

  • At 23 mei 2012 13:14, Blogger Martine said…

    Je bericht heeft me aangezet om ook te stemmen. Heb voor Becel gekozen. Schandalig dat angst voor ziekte wordt gebruikt om producten aan te smeren.
    Ik zou trouwens nog wel minstens 7 producten kunnen toevoegen en zo een dozijn windeieren kunnen leggen :-)

     
  • At 25 mei 2012 08:54, Anonymous Linda said…

    Beste Gerrit Jan,
    Ik kan nergens op je blog contactgegevens vinden. Zou je mij een mail willen sturen op linda@kookpunt.nl? Ik heb een vraagje over je blog.
    Alvast bedankt!

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home