Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

01 mei 2012

Schokkend! Nutella is niet gezond!

Is me dat schrikken voor die goedwillende Amerikaanse moeders! Dachten ze hun kind een gezond ontbijt voor te schotelen door ze dag in dag uit boterhammen met Nutella te geven, omringd met wat excuusspul om het minder erg te laten lijken, blijkt het nootjeslekkers toch ineens boordevol te zitten met suiker en onverzadigd vet. Dat gaat zo maar niet! In een schikking werd bedongen dat de misleide moeders 4 dollar per gekochte pot kunnen terugvorderen, tot 5 potten.

Voedselwaakhond Foodwatch vraagt zich meteen af of iets dergelijks in Nederland ook niet mogelijk is. Ook hier immers beantwoordt hazelnootpastagigant Ferrero de vraag "Is het wel verstandig om mijn kind Nutella te geven bij het ontbijt?" op identieke wijze als in de VS met "Met de juiste voedingsmiddelen en in de juiste hoeveelheden is Nutella ideaal voor een evenwichtig ontbijt. Een voorbeeld van een ontbijt met Nutella: twee sneden brood (60 g) met Nutella (30 g ofwel twee goed gevulde theelepels), een glas halfvolle melk (250 ml), een glas vers sinaasappelsap (100 ml) of een stuk fruit. Dit is een traditioneel ontbijt, dat niet vetter of zoeter is dan de klassieke boterhammen met boter en jam (60 g brood + 10 g boter + 30 g jam)".

Hoe meer omhaal van woorden, hoe onbetrouwbaarder dikwijls het antwoord, dat is zeker. Dat genoemd "gezond" ontbijt (u weet toch ook dat sinaasappelsap helemaal niet zo gezond is als we tientallen jaren gedacht hebben?) zonder de Nutella nog een heel stuk gezonder is, zeggen ze er--wellicht begrijpelijkerwijs--niet bij.

Maar moeten we de Amerikaanse claimcultuur gaan importeren of hebben we hier een ander leermoment bij de kop? Wat mij betreft is namelijk de les die we hieruit moeten leren dat we er niet komen wanneer instanties als het Voedingscentrum en de kapitaalkrachtige klavertjesclub Ik Kies Bewust mensen botweg vertellen "dit is gezond (omdat wij het zeggen)" terwijl even kapitaalkrachtige clubs als Ferrero precies dezelfde strategie hanteren om hun eigen spul aan te prijzen.

Ferrero zou met bovenstaand leuterverhaal niet wegkomen als we er in de afgelopen tientallen jaren meer aan hadden gedaan de consument te emanciperen en hem de middelen in handen hadden gegeven zelf afgewogen keuzes te maken. Dat doe je bijvoorbeeld door hem te leren ingrediëntendeclaraties te lezen en te interpreteren. Zodat hij zelf kan zien dat hij een product in handen heeft dat voor dik de helft uit pure suiker bestaat en daarnaast nog eens voor elf procent uit verzadigd vet, waarbij het geheel goed is voor liefst 544 kcal per 100 gram, wat dus neerkomt op 165 kcal per door de fabrikant geadviseerd ontbijt--meer dan 10% van de dagelijkse energiebehoefte van een achtjarig kind, alléén al aan het beleg op zijn ontbijtboterham.

Lijkt me geen hogere wiskunde. Is het nou zo heel vergezocht, Voedingscentrum, om die insteek eens te proberen?

Weekdeals (300x250)

1 Comments:

  • At 8 mei 2016 17:15, Anonymous Anoniem said…

    ik vind dit gewoon crimineel, troep verkopen met een pot vol onverzadigd palmolie!
    en maar reclame maken dat het ow zo gezond is !! niet dus!!! mensen weten nu wel beter door internet , vroeger wisten mensen dit soort dingen niet, was trouwens laats bij ZDF Duitse tv zender over hoe ongezond nutella wel niet is voor mens EN milieu!
    moeders wakker worden, geen nutella meet op tafel !

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home