Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

08 mei 2012

Naar verluidt

Mail! Een lezeres wil weten hoe boos ik wel niet ben over dit bericht. Bloggers die zich laten paaien met presentjes en feestjes, in ruil waarvoor ze dan wel de loftrompet willen steken over de junkfoodverkoper. Eigenlijk lees ik tussen de regels door dat zij van mij de belofte wil dat ik zoiets nóóit zal doen.

Tja, hoe boos ben ik daarover? Behoorlijk, eigenlijk. En dan vooral omdat dit verhaal in een als serieus bekend staande krant staat, terwijl het op het eerste (en ook op het tweede en derde) gezicht door geen enkel feit gestaafd wordt.

"Reportedly", het is een woord dat je in een serieus dagblad niet behoort aan te treffen. Wie heeft gerapporteerd dat dit gebeurt? Is er een tweede bron dit het bevestigd heeft? Niets van dat alles. "Reportedly". Het wordt gezegd. Alsof er niet zoveel gezegd wordt.

Maar goed, voor wie van sensatie en burgertentbashing houdt: McDonalds verzamelt een leger (!) van een miljoen (!!) burgervriendelijke bloggers voor een tegenaanval op Jamie Oliver, de campagnevoerende chefkok. Zo even in gewoon Nederlands klinkt het als totale hysterie, en tot nader order beschouw ik het ook als zodanig.

Uit de laatste alinea van het bericht blijkt dat er ook nog echt nieuws is, een soort rook zodat we zo vriendelijk willen zijn de conclusie te trekken dat er ook vuur moet zijn: McD-marketingbass Josh Ainsfeld heeft op een marketingcongres in San Francisco gemeld dat het bedrijf gewone burgeretende burgers zo ver probeert te krijgen dat ze op sociale media als Facebook leuke dingen over de gigant willen zeggen.

Met andere woorden: er wordt mensen die een Big Mac kopen gevraagd of ze alsjeblieft even de McD-pagina willen gaan liken. Van die verzoekjes zoals iedereen er tientallen per week krijgt. Gut gut, wat regent ut.

Als er écht eens iets pittigs te melden valt over McDonalds, ben ik uw man. In dit geval is het The Independent die zich even in een hoekje mag gaan staan schamen.

Voordeel (234x60)

1 Comments:

  • At 9 mei 2012 00:42, Blogger Job said…

    Ik geef schaamteloos toe dat ik best wel eens een burger bij McDonalds heb gegeten die heel behoorlijk weg was te krijgen.
    OK, dat maakt me gelijk een paria in "foodie-land" maar dat moet dan maar. Ik had ook al eens bij een commentaar op de site van Meneer Wateetons aangegeven dat ik ook best kan genieten van een bakje Senseo, "mocca-gourmet".
    Dus ik ben "foodie-wise" sowieso al niet echt meer erg geloofwaardig - het zij zo.

    Maar ga ik nu McDonalds "liken"? Dat dacht ik niet. Ten eerste heb ik geen facebook-account, en ten tweede maak ik zelf véél betere burgers.
    Maar nu en dan heb ik daar simpelweg geen zin in, lui zwijn als ik ben, en de McDonalds frutsels verslaan de gemiddelde snackbarburger in mijn beleving toch nog wel met een aardig stukje voorsprong.

    Toch gewoon een kwestie van je verwachtingen bijstellen. Dan valt het nog best mee.

    Overigens is mij voor dit min of meer positieve verhaaltje géén compensatie aangeboden. Had ik ook niet aanvaard trouwens, daar ben ik veel te eigenwijs voor :)

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home