Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

10 mei 2012

Kwakzalven met Nutricia

"U krijgt hier ook vast veel vragen over", tatert Nutricia op een deel van zijn site dat speciaal voor professionals bestemd is. Er staat nog net niet "en u hebt wel wat beters te doen dan naar dat gezeur te luisteren". Gelukkig is Nutricia niet te beroerd om zowel kinderartsen als ouders eens lekker te paaien met een nieuwe service: de babykwaaltjestest: "eerste hulp bij babykwaaltjes, tips en voedingsadvies". Noem me cynisch, eetlezer, maar ik heb zó maar het idee dat dat laatste wel eens het belangrijkste zou kunnen zijn. "Veel huilen? Dat wijst natuurlijk op een tekort aan Immunofortis!".

Nee, zó flagrant zal het er wel niet aan toegaan. Maar het beeld dat hier een slager zijn eigen vlees aan het keuren is, dringt zich toch wel héél erg op. Het geven van gezondheidsadvies aan ouders is hoe dan ook geen taak voor een bedrijf dat er vooral belang bij heeft veel van zijn eigen producten te verkopen.

"Tevens krijgen ze het advies om altijd eerst met u te overleggen", staat er op de site voor professionals. Kijk, dat is momenteel precies wat ouders doen als ze zich zorgen maken over de gezondheid van hun baby. "We willen u informeren over het feit dat ouders een afdruk van de testresultaten kunnen meenemen om met u op het consult te bespreken". Juist, aap uit de mouw: "Maar dokter, kan het kwaad om wat meer opvolgmelk met Immunofortis® te geven zoals hier staat?". Van dat werk dus.

Nee, dit soort acties moesten we toch maar niet gewoon gaan vinden. Sterker, het lijkt me hoog tijd dat de wetgever hier maar eens wat strengere regelgeving op loslaat. Als je honger hebt, eet je, en als je ziek bent ga je naar de dokter. Dat geldt voor mensen van elke leeftijd.

Voordeel (234x60)

4 Comments:

  • At 10 mei 2012 12:17, Anonymous Eva said…

    Jammer dat veel mensen niet door dit systeem heen prikken! Inderdaad de hoogste tijd voor meer wetgeving op dit gebied!

     
  • At 10 mei 2012 16:34, Anonymous Novi O'Magum said…

    Heb je het systeem getest? Ik heb een paar scenario's doorlopen en heb niet eenmaal een advies gekregen dat met voeding te maken had. Er staat een lijstje met serieuze tips en dan helemaal onderaan, duidelijk als reclameboodschap geformatteerd, een extra tip die verwijst naar een type melk dat het bedrijf verkoopt.

    Omdat er belachelijk veel vragen gesteld worden (volgens mij veel meer dan nodig om een advies op dit niveau te kunnen geven), heb ik natuurlijk niet alle scenario's doorlopen. Het zou dus best kunnen dat er op andere momenten wel voedingsadvies boven komt drijven, maar dus zeker niet altijd!

     
  • At 10 mei 2012 20:08, Blogger Kaatjeblaatje said…

    Mijn grootste bezwaar is dat ze met deze test borstvoedende moeders onzeker maken. Alle kwalen zijn - tot op een zekere hoogte - gewoon normaal babygedrag. Maar door het als iets medisch te presenteren, denk je als moeder dat er iets mis is. En als borstvoedende moeder dat er dus iets mis is met je melk/productie etc. En is het weer een kleinere stap naar de fles. Borstvoedingsondermijnend dus. Ik vind het dus in ieder geval totaal niet geschikt voor baby's die de borst krijgen.

     
  • At 10 mei 2012 20:23, Anonymous Novi O'Magum said…

    De adviezen die ik voor mijn hypothetische problemen kreeg waren in de trant van buik masseren, op de buik over je arm leggen en "fietsen" met de beentjes. Allemaal valide tips volgens mij, en niets "medisch" aan. Dat er zo'n test aan gekoppeld wordt is wat overdreven, maar ik kan hier echt niets misdadigs in vinden.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home