Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

16 mei 2012

Een luxeprobleem genaamd Yvette

Echt, er is in Nederland niemand die zulke leuke kookboeken schrijft als Yvette van Boven. Misschien zelfs wel niemand ter wereld--feit is dat ze over de hele globe furore maakt met haar frisse, vrolijke, spontane producties. Eerder jubelde ik al over Home Made en Home Made Winter, twee boeken die binnen de kortste keren de kookkriebels tot ongekende hoogten opstuwen. Sla ze open in de boekhandel en je vindt het op slag jammer dat je geen fornuis in de buurt hebt. Zulke boeken dus.

En nu heb ik dus een probleem. Ooit, toen ik nog leerde voor hetgeen ik nu al zovele jaren hier en elders doe, werd mij bijgebracht dat je een spanningsboog moest creëren. En dat gaat me in dit geval niet lukken. Want na me in twee eerdere recensies in superlatieven te hebben uitgeput, zijn ze eenvoudig op.

Ja, wat u zegt, een luxeprobleem. Hooguit kan ik zeggen dat waar Home Made Winter warm was als een winterjas die je al jaren niet kwijt wilt en als een haardvuurtje in een huisje waar de oostenwind langs blaast, Home Made Zomer fris is als een kloeke cocktail op een terras in de Provence en als een pas gevuld pierebadje op een dakterras in hartje (vul hier uw favoriete Nederlandse stad in). Zó fris dus.

Het razend knappe van dit nieuwste kookboek is natuurlijk gewoon weer dat het lijkt of het allemaal zó, hoepsa floepsa, op papier is gezet. Alsof het niks is, gewoon even hupsakee, paar receptjes voor jullie, lieve mensen, zodat de zomer extra leuk wordt. En natuurlijk dat je bij het doorbladeren van de ene glimlach in de andere valt door de flapuiterige tekstballonnetjes waarmee vissen, eenden of koeien je vertellen dat 't allemaal véél makkelijker is dan je denkt of gewoon hoe je straks zult genieten. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de prachtige, sfeervolle fotografie van Oof Verschuren, die ik zou willen karakteriseren als buitengewoon zingevend, als u begrijpt wat ik bedoel.

Een nieuw kookboek van Yvette van Boven. Daar kun je als eetschrijver héél lang over praten, moeizaam zoekend naar wéér nieuwe over-over-overtreffende trappen. Je kunt er ook heel kort over zijn: bestellen. Nú. Met als bijkomend pluspunt dat 't meteen vanzelf zomer is. Echt.

Kantaloepsoep met geitenkaas en basilicumolie

1 kantaloepmeloen, uit de koelkast, schoongemaakt
1,5 dl droge witte wijn
stukje gember van ca. 2 cl, fijngeraspt
rasp van 1/2 citroen
een flinke hand en een paar mooie losse blaadjes basilicum
peper en zout
sap van 1/2 citroen
100 ml olijfolie
125 g zachte geitenkaas

Pureer de meloen helemaal glad in een keukenmachine. Giet de wijn erbij en voeg de gember, de citroenrasp en versgemalen zwarte peper toe. Pureer alles tot een schuimige, gladde soep.
Maal een handvol verse basilicum met een snuf zout en het citroensap in een vijzel helemaal glad. Roer voorzichtig de olie erdoor tot u een mooie groene olie hebt.
Schep de soep in vier diepe vorden en serveer met verkruimelde jonge geitenkaas erop, een paar druppels basilicumolie en bestrooid met mooie verse basilicumblaadjes.

2 Comments:

  • At 16 mei 2012 18:20, Blogger PaulO said…

    Wow, zo zonder de kook er over zit echt alle alcohol er nog in. Dat zie ik wel zitten om thuis te maken.
    Mag ik na dit te consumeren bij een picknick nog wel naar huis rijden

     
  • At 16 mei 2012 22:57, Blogger hannie said…

    Ja, van alle Home Made boeken van Yvette word je blij! Van het weekend heb ik kwark gemaakt uit het zomerboek. Dat is dus ook heel simpel en erg lekker. Het is alweer een prachtig boek met schitterende foto's. Kopen, lezen, genieten en uit koken dus! En als je eens geen zin hebt om te koken, kun je bij Aan de Amstel gaan eten, het restaurantje van Yvette.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home