Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

19 april 2012

Tot tien tellen en eten

Persberichten, je weet soms echt niet wat je ermee moet of wat je ervan moet vinden. Neem nu deze: "10woordsrecepten nieuw fenomeen in culinaire wereld". Ik citeer: "Mensen hebben steeds minder tijd en dat is terug te zien in de keuken. Pizza’s en kant-en-klaarmaaltijden staan meerdere malen per week op het menu. Dit terwijl een origineel en lekker recept zonder al te veel moeite klaar is gemaakt. Het benoemen van de ingrediënten en bereiding in 10 woorden is het enige wat nodig is".

Goed, laat ons juichen: hier wordt een alternatief bepleit voor pizza's en kant-en-klaarmaaltijden (hoewel, de profundis: er is niets mis met een goede pizza; het probleem is alleen dat er nauwelijks meer goede pizza's worden gegeten). Aan de andere kant: toen ik de aankondiging van dit project las (compleet met het verzoek om als "vooraanstaand blogger" ook een recept in te leveren dat ik dan als beloning op de site terug zou vinden, vroeg ik me af hoe je nu in 's hemelsnaam een recept in tien woorden kon vatten.

Goed, het blijkt dus te kunnen. Het recept voor tortelloni in tien woorden luidt: 1.Meng 2.tortelloni 3.olijven 4.Apetina 5.gedroogde 6.tomaten 7.en 8.geroosterde 9.pijnboompitjes 10.snoepen!

Hmm.

Ik kan het dan bij nader inzien dan toch nog korter. Als dit een recept voor tortelloni is en het eerste ingrediënt is tortelloni, dan luidt mijn recept 1. Warm 2. tortelloni 3.op. 4. Eet 5. op. Hoezo alternatief voor kant-en-klaar? En hoezo culinair?

Nou ja, goed. Recepten in tien woorden dus. Er staan er al meer dan 200 op de site van Arla-Apetina, "een producent van heerlijke wittekaasblokjes in de volksmond ook bekend als feta". Soms zijn ze best creatief. Maar beter dan kant-en-klaar? Nee, geef mijn dan toch maar een recept van Karin. Iets meer woorden, misschien iets meer moeite, maar dan héb je ook wat. Inclusief plezier.

Partner van bol.com (88x31)

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home