Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

24 april 2012

Klein bedrog

Dat uw eetschrijver dezer tijden af en toe een blogdagje overslaat, heeft allerlei oorzaken, waarvan er vele te maken hebben met ijs. Maar van één hindernis is alvast geen sprake: we hebben zeker niet te maken met een afname van het aantal redenen om te bloggen. Zo kwam vandaag Foodwatch met de bij nader inzien niet zo heel verwonderlijke onthulling dat onder meer de sinaasappelen in Appelsientje niet in Nederland geteeld worden.

Zo'n vermelding "Hollands fruit" klinkt buitengewoon leuk, maar is natuurlijk gewoon weer een gevalletje boerenbedrog--een gevalletje waar met name die boeren niet blij mee zullen zijn met alle moeite die ze doen om agrarische producten van eigen bodem te differentiëren.

Groot en klein bedrog, het is op veel plaatsen te vinden. Zo kocht ik twee weken geleden een pak melk van Campina. "100% Nederlandse kwaliteitsmelk" staat erop en ik heb geen aanwijzingen dat dat niet klopt. Maar er staat nog iets anders op het pak: "langere houdbaarheidsdatum". Een interessante mededeling, die minder geoefende lezertjes al snel de indruk geeft dat de melk langer in de eigen koelkast bewaard kan worden.
Maar dat betekent het niet. Niet de houdbaarheid is verlengd, maar de datum. Om precies te zijn met twee leestekens: die waarmee de weekdag wordt aangegeven waarop de TGT-datum verstrijkt.

Ja, dat staat er strikt genomen natuurlijk ook. En toch lijkt me dit een gevalletje van wat wijlen Gerard Reve Simon Carmiggelt (dank Sylvia Witteman) zo magistraal kwalificeerde als "de waarheid liegen". Klein bedrog.

Partner van bol.com (88x31)

1 Comments:

  • At 24 april 2012 18:38, Blogger Job said…

    Klein bedrog, dat ben ik met je eens.
    Maar wèl briljant gevonden!

    Natuurlijk zou ik hier verontwaardigd over moeten zijn, maar stiekem vind ik het toch wel een fraai staaltje...

    OK, OK, ik moet me schamen. Bij deze dan.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home