Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

25 april 2012

Broodjes bouwen

Ik kijk zo goed als nooit tv en dat moet je niet doen als eetschrijver. Want daardoor miste ik kennelijk een commercial van de HEMA, die ons aanspoort ons eigen broodje te bouwen. Het Voedingscentrum zag hem wel en zo kwam ik er alsnog achter. Onze voorlichter bouwde een braaf broodje dat aan al zijn regels voldoet en de naam "Broodje Schijf van Vijf" kreeg.

Duurzaam en gezond, met ruim 100 gram groente, veel vezels, weinig verzadigd vet en lekker licht, werft het Voedingscentrum op zijn Feestboek. Interessant, want hoe weten ze nou dat hun broodje, als het straks bij de HEMA komt te liggen, duurzaam is? Daarvoor zou je toch moeten weten waar HEMA zijn ingrediënten vandaan haalt, dunkt me. Enfin, laten we het potentieel duurzaam noemen.

Ineens had ik ook zin om een broodje te bouwen. Iets minder verantwoord, althans volgens de normen van het Voedingscentrum, maar zeker zo lekker. Ik besloot er namelijk knapperig uitgebakken spek in te verwerken, wat dus vol zit met Eng Verzadigd Vet, iets waar ik dan weer niet zo bang voor ben. Verder zitten er ook in mijn broodje volop groente en vezels.

Goed, ik had eikenbladsla willen hebben in plaats van icebergsla en eigenlijk had er nog dille bij gemoeten. Mocht mijn broodje straks bij de HEMA komen te liggen, dan zal ik al mijn eetschrijversgewicht in de schaal leggen om te zorgen dat dat gebeurt.

O ja, het broodje heet BLA, niet omdat ik zo'n grote mond heb, maar omdat het een variant is van de beroemde BLT of bacon-lettuce-tomato, waarbij ik de tomaat heb vervangen door avocado. Ik maak het thuis al jaren regelmatig en het is hemels lekker.

Voor een nieuw parlement moeten we nog wachten tot september, maar op mijn Broodje BLA kan nú gestemd worden. Lijkt me leuk als u dat doet. Al was het alleen maar omdat het niet alles Voedingscentrum is wat er gezond is. Om over lekker nog maar te zwijgen.

Partner van bol.com (88x31)

3 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home