Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

02 april 2012

Ach, wat heet stil

Of ik me nog wel herinnerde dat ik een blog bijhield, vroeg iemand me per mail. Gelijk had hij. Het is hier behoorlijk stil geweest. Maar dat wil niet zeggen dat ik stil heb gezeten. In feite heb ik het zó druk gehad dat ik genoodzaakt was even vakantie te nemen van mijn eigen blog. Op stel en sprong. Zonder het zelfs maar te zeggen.

Wie wil weten wáár ik het dan zo druk mee had, kijkt even hier of gaat meteen hierheen voor zijn bestelling. Ja, inderdaad: het ijs--ik spreek tegenwoordig met een mooi Nederlands begrip liever van een frozen cocktail om elke schijn van gelijkenis met iets van Ola meteen de kop in te drukken--dat ik ruim twee jaar geleden bedacht en dat negen maanden geleden op de Underground Boerenmarkt van Marjan Ippel zijn doorbraak beleefde, is nu dus écht op de markt. En omdat het een originele ijsspecialiteit is die in geen enkel bestaand distributiemodel past, hebben we zelf een distributiemodel bedacht. En zo ben ik de eerste in Nederland die ijs met de post bij u thuis laat bezorgen. Aanvankelijk dacht men aan een aprilgrap, maar daar lijkt men wel overheen. Ik word in elk geval later deze week geïnterviewd door Omroep Flevoland.

Leuk, wat u zegt. Proef vooral ook eens, want echt, je weet niet wat je proeft. Maar o wee, daar hoor ik al de eerste verwijten. Al die tijd zó maar wegblijven, die eetschrijver, en dan niets anders doen dan reclame voor zijn ijs maken. Nee, gelijk hebt u.

Daarom wil ik even terug naar een bericht dat midden vorige maand mijn aandacht trok. Nog los van de hoogst onwetenschappelijke kop vroeg ik me toen al luidop af of het hier niet om een "stapeltje" ging.

Naar aanleiding daarvan wees eetlezeres Els (dank!) me op dit artikel, waarin op onnavolgbare wijze de vloer wordt aangeveegd met het betreffende onderzoek. Ik ga er verder geen woord over zeggen om de brille niet te bederven. Lees en geniet!



3 Comments:

  • At 3 april 2012 11:40, Blogger Job said…

    Leuk stukje, dat beslist.

    Maar het bewijst natuurlijk eigenlijk alleen maar dat je ook de andere kant op kunt liegen, geholpen door cijfers.
    Heb je alle commentaren gelezen?
    Er is zoiets als de waarheid achterhouden, er is zoiets als glashard liegen, en er is zoiets als statistiek...

    Voor wat betreft het blog: ik vind het leuk om iets aan te treffen, ik lees je blog graag.
    Niet omdat ik het altijd met je eens ben, maar je hebt meestal iets te melden, hebt over het algemeen een mening, en behandelt de taal (en daardoor in mijn ogen je lezers!) met respect.
    Ik mag dat.

    Maar als het bloggen vooral een moeten wordt, hoop ik dat je er mee stopt.

     
  • At 3 april 2012 14:40, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Ha Job, het zal een rare dag zijn dat ik bloggen niet meer leuk vind. Maar je weet hoe het gaat: de schoorsteen moet wel roken en voor wat je leuk vindt, is niet altijd tijd. Dat geldt eens te meer als je hetgeen de schoorsteen doet roken--ijs maken en verkopen in dit geval--óók erg leuk vindt.

    Dank voor de waarderende woorden. Ik ben van mijn kant ook erg blij met je regelmatige commentaren, al reageer ik daar niet altijd (nou ja, meestal niet eigenlijk) op.

     
  • At 4 april 2012 14:02, Blogger Job said…

    Hallo Gerrit Jan,

    Bedankt voor je reactie. Ik verwacht ook niet van je dat je steeds reageert - als ik reacties wil, dan moet ik zelf maar een blog starten.

    Jij bent een schrijver, en voelt je daar kennelijk goed bij. Goed te horen, want het betekent dat je blog niet opgeofferd gaat worden aan het Margarita-ijs succes, hoogstens dat het soms wat minder regelmatig vernieuwd wordt. Prima.

    Ik ben een lezer. De dag dat ik stop met lezen zal waarschijnlijk 4 of 5 dagen later gevolgd worden door een niet echt feestelijke koffietafel, waarbij mensen in overwegend donkere tinten gekleed ongemakkelijk naar elkaar kijken en zich stiekem afvragen wat ik voor die ander toch kan hebben betekend.

    Zoals een schrijver lezers nodig heeft, heeft een lezer ook schrijvers nodig. Dus kunnen we elkaar een wederzijds plezier doen - een wasechte win-win situatie, lijkt me :-)

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home