Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

26 maart 2012

Eetschrijver dineert uit een lunchbox

Zo kun je dus ook een zakenlunch zien: een lunchboxje met daarop stijlvol de tekst van het evenement waarop je tout culischrijvend Nederland hebt uitgenodigd voor een ontmoeting met tout eetnoviteitenbedenkend Nederland. Marcus Polman is de man dit dit huzarenstukje jaarlijks op zich neemt (mocht zijn naam u bekend voorkomen: ja, van zijn hand verscheen onlangs een boekje over het bakken van de perfecte steak, een werkje dat ik hier eigenlijk nog wel eens zou moeten bespreken). Hoe dan ook: tout culischrijvend Nederland wás er ook inderdaad, of toch zo ongeveer, en wij genoten zeer van alle noviteiten. Ik ga er zeker in de komende tijd nog één en ander over vertellen.

Nu wil het geval dat van de eetnoviteiten die er in de Kookfabriek in Duivendrecht te zien waren er een flink aantal van de eetbare--en ter plekke proefbare--soort waren. Ik had dan ook al heel snel besloten het lunchboxje dat ik onnadenkend had aangepakt maar weer even terug te gaan brengen bij Eef en Lien--een duo cateraars van wie ik u bij deze aanraad de namen goed te onthouden want o wat doen die leuke dingen--om het aan het eind van het evenement weer op te komen halen. Na alles wat ik ter plekke geproefd had, zou de inhoud mijn geliefde G. en mijzelf uitstekend tot diner kunnen dienen.

En alzo geschiedde. Wij genoten vanavond getweeën van de buitengewoon verrukkelijke inhoud van het als lunchboxje bedoelde trommeltje en hadden daar ons buikje wel zo ongeveer aan rond. Zo'n broodje pulled pork met radijs, zo'n salade van quinoa met gerookte biet, feta en raapstelen, zo'n geitenkaasmuffin met zongedroogde tomaat en Thaise basilicum, zo'n cheesecakebonbon met bodem van Oreo cookies en niet te vergeten de verrukkelijke Home Made limo van munt, gember en citroen. Wat wil een mens nog meer?

Yvette van Boven, ja, natuurlijk. Ik zou u bijna zeggen ook die naam goed te onthouden. Maar natuurlijk kent u haar al, en hebt u ál haar boeken; zo nee, bestel ze nú. Ik mocht even een paar pagina's inkijken van haar komende boek Home Made Zomer. Laat ik u, vooruitlopend op mijn onvermijdelijke recensie, nu vast zeggen dat u ook dát boek ontzettend graag wilt hebben.

Eigenlijk heb ik best een fijn beroep. Al moet je het er soms knap laat in maken.


1 Comments:

  • At 28 maart 2012 17:51, Blogger De Vrije Koe - team said…

    Ach wat een toevalligheden toch weer. Vandaag heb ik me door Marcus voor de volgende editie laten uitnodigen en hem erop gewezen dat ik zijn boek ooit voor een recensie (een lovende) heb voorzien [http://eetwijzer.blogspot.com/2011/11/vleesboeken.html].

    De Nederlandse slager die in het boek voorkomt (Bert Vlot) is onze huisslager en Eef en Lien zijn een van eerste vaste klanten van De Vrije Koe.

    Lex

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home