Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

06 maart 2012

Deconstrueren

Neem nou hutspot. Ik vind de smaken van alle ingrediënten lekker, maar ben eigenlijk niet dol op de textuur. Met name gekookte wortel vind ik vreselijk: in water koken is naar mijn mening zo'n beetje de slechtste manier om een wortel te behandelen, tenzij voor baby's eerste hapjes. Aangezien die tijd al geruime tijd achter mij ligt, vind ik hem veel lekkerder als hij een tijd in de oven heeft staan garen met een flinke scheut olijfolie. Hij houdt beet en smaak en de natuurlijke suikers komen heerlijk naar voren.

Meer heeft een eetschrijver niet nodig om een deconstructie te proberen, en wel als volgt: winterwortelen schillen en in grote stukken snijden, uien evenzo. Door elkaar husselen in een ovenvaste schaal, er takjes rozemarijn onder stoppen en gul met goede olijfolie besprenkelen. 50 minuten de oven in op 150 graden.

Intussen de aardappelen schillen, in blokjes snijden en in een flinke hoeveelheid boter in een kwartiertje laten rissoleren (een kooktechniek die het midden houdt tussen bakken en frituren). De takjes rozemarijn weggooien. Op het bord nog wat goede truffelolie over de wortel met ui druppelen en er wat versgeraspte parmezaan over strooien. De aardappelblokjes erbij serveren.

Bij deze uiteindelijk behoorlijk Italiaanse smaken had ik graag een braadworst willen hebben met piment en venkelzaad. Meneer Wateetons maakt die af en toe sinds ik hem eens getipt heb over deze sublieme smaakcombinatie. Helaas is hij nooit in de buurt als je hem het hardst nodig hebt, zodat ik het moest doen met een "gewoon" worstje van de scharrelslager. Ook niet slecht.

7 dagen lang 24 topelektronica-aanbiedingen

1 Comments:

  • At 7 maart 2012 09:28, Anonymous paulusfranciscus said…

    Dat worstje had wel wat zonnebrandcrême kunnen gebruiken....

    Of de lichtval maakt 'm zo donker.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home