Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

29 februari 2012

Nieuw! Vet is lekker!

Je zou denken dat het fijn is als de waarheid wordt gezegd. En al helemaal wanneer dat gebeurt op voedselgebied, en tegen de mainstream in. Maar het maakte mij niet blij. Ik was verdrietig.

Niet om wat er verteld werd, dus. Het is prima als er voor één keer eens wordt gemeld dat wat Ingrid achter haar supermarktkarretje voetstoots aanneemt niet klopt. Maar eigenlijk is het dieptriest dat een publicatie als Vleesmagazine, vakblad voor de totale slagers- en vleessector, het bericht dat vet in vlees waardering verdient omdat het écht wel lekker is, wordt gebracht alsof het opzienbarend nieuws is.

Tja.

Mijn eigen grootmoeder mijmerde, nadat ze op 66-jarige leeftijd getuige was geweest van de eerste maanlanding, wel eens hardop dat ze er wat voor zou geven als een een kijkje kon nemen in de krantenkoppen van 50 jaar in de toekomst. Ze stelde zich daar heel veel van voor, maar ik durf te wedden dat weinig toekomstige koppen haar zo zouden hebben verbaasd als deze, twee weken na wat haar 109e verjaardag zou zijn geweest. Wat gaat dat worden in 2019? Een juichende kop in Automagazine, vakblad voor dealers en garagehouders "Wiel uitgevonden"?

Goed, het is een schrale troost dat er zich in de reacties twee slagers meldden voor wie deze mededeling evenmin groot nieuws was. Maar alleen al het feit dat de redactie van een vakblad deze mededeling nieuwswaardig vindt, is wat mij betreft een teken dat het behoorlijk erg met ons gesteld is. Ik ben acuut toe aan wat troostvoedsel. Draadjesvlees bijvoorbeeld. Van flink doorregen lappen, waar het anno 2012 nog best zoeken naar is.

Bol.com trakteert: GRATIS cadeaubon

4 Comments:

  • At 29 februari 2012 15:07, Blogger PaulO said…

    Mogelijk zijn ze bang dat het 'pro-mager' publiek de slagers gaan beinvloeden en dat die dus steeds meer op mager vlees gaan toeleggen? Hoeveel vet is er al niet 'voor het zicht' weg gesneden door de (vak)slager voor het bij de toonbank komt? Van mij mag dat vet wel. Dat iemand NA HET BRADEN een randje vet van de karbonade wegsnijdt, alla, maar ik wil dat vet wel graag meebakken. Zie jij nog bij de slagers karbonades met vetrandjes liggen? Ik niet meer.
    De slagers moeten dus misschien weer een reminder krijgen....

     
  • At 29 februari 2012 15:10, Blogger PaulO said…

    En -gloeiende-gloeiende- 3x overnieuw 2 codewoorden invoeren terwijl ik al met Google-account inlog om hier respons te geven, daar wordt ik helemaal Galisch van !

     
  • At 1 maart 2012 11:56, Blogger Job said…

    Wat mij betreft is de opmerking wel wat kort door de bocht, eigenlijk
    Er bestaan haast net zoveel soorten dierlijk vet als er vleessoorten zijn, en smaak en gebruik kunnen mijlenver uit elkaar liggen.

    Vaak is het wel zo dat bijvoorbeeld goed gemarmerd rundvlees qua smaak beter gewaardeerd wordt, maar de onderhuidse vetlaag van een volwassen schaap wordt al door veel minder mensen gewaardeerd.
    Neem een klont runderniervet, een varkensnet en een pot ganzenvet en zoek de verschillen... en dat zijn dan nog alleen maar hoog gewaardeerde vetten.

    Vet is niet fout - het hoort in ons dieet, al was het alleem maar vanwege de vetoplosbare vitaminen.
    Zolang we maar niet stelselmatig meer energie binnenkrijgen dan we verbranden, zal het de gezondheid over het algemeen ten goede komen.

    En het kan ons voedsel inderdaad erg lekker maken - maar dat geldt natuurlijk ook voor koolhydraten, eiwitten, en zo voort...

    Overigens vind ik zelf (om op het aangehaalde artikel in vleesmagazine in te gaan) dat het fokken van varkens zonder een fatsoenlijke smakelijke speklaag eigenlijk neerkomt op tijd- en voedselverspilling.

     
  • At 1 maart 2012 19:44, Anonymous matthijs said…

    Over varkensvet gesproken.
    Als het tegen de 80 kilo weegt gaat hij naar het slachthuis,hij krijgt nog geen kans om vet aan te maken.Laat staan dat het beest te jong en dus geen smaak heeft.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home