Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

08 februari 2012

Eentje maar

Soms duikt informatie zo maar op, niet verifieerbaar, hooguit van het kaliber "zou best waar kunnen zijn". Dat gebeurde vandaag met de wetenswaardigheid dat de gemiddelde Nederlander 90 liter frisdrank per jaar drinkt, tegen 180 voor de modale Amerikaan. Waar of niet? Het lijkt me alleszins méér dan waarschijnlijk.

Dat zijn typische momenten waarop de zakjapanner te voorschijn komt, en kennelijk niet alleen bij mij. Een ander maakte een snel rekensommetje en vroeg wat daar nou zo opzienbarend aan was: "dat is tenslotte maar iets meer dan één glas per dag". Klopt. Ik had het zelf gezegd kunnen hebben.

Nou ja, minus die "maar" dan. Want als we het toch over vergelijkingen met 30 of 50 jaar geleden hebben (vandaag verschijnt het boek "Vet! Kinderen over obesitas: hoe kom je eraan en kom je er vanaf?" van Inger Boxsem, waar ik het al even over had--helaas heb ik nog geen antwoord op mijn verzoek om een recensie-exemplaar): dáár heb je nou typisch iets wat we 50 jaar geleden beslist niet deden. Wel was drie glazen melk de norm (volle, want andere was er nauwelijks), iets wat we dan vandaag de dag juist weer niet doen.

Het verschil: een goede 300 x 25 g suiker per jaar, in totaal 7,5 kg pure suiker. Maar wel minder vet, dus. Verzadigd. Maak zelf het verhaaltje verder af en kleur de plaatjes.

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home