Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

22 februari 2012

Dieet, het hebben van een

Ik hoor het de laatste tijd steeds vaker mensen zeggen: "ik heb een dieet". En bijna altijd weet je ook meteen wat dat betekent: "Ik moet gewicht kwijt". De zoutarme of andere diëten die mensen met medische noodzaak volgen (niet "hebben"), lijken geheel uit de gangbare betekenis van "dieet" verdwenen.

Raar eigenlijk, "ik heb een dieet". Niet eens zozeer vanwege dat "hebben", alsof het een ziekte betrof, maar vooral omdat iedereen natuurlijk een dieet "heeft". Het begrip dieet betekent namelijk niets anders dan "voedingspatroon" of "eetgewoonte". Dieet is dus wat je eet--en dus feitelijk het tegengestelde van wat je niet eet zoals het huidige volksgebruik wil.

Het is allemaal natuurlijk hetzelfde liedje: ons taalgebruik is zich meer en meer aan het voegen naar de extreme obsessie met lichaamsgewicht die deze tijd kenmerkt. Net zoals "gezond" steeds vaker betekent dat het weinig calorieën bevat. Of, indien toegepast op personen, dat de confectiemaat beneden een bepaalde waarde ligt.

Dieet. Ik lijkt het zelf ook vaak te zeggen, maar dat is schijn. Dan zeg ik "Eetschrijver, die eet ook vandaag weer lekker. En gevarieerd. En gezond. En met mate". Zullen we die gewoonte voortaan maar gewoon het Eetschrijverdieet gaan noemen dan?

Bol.com trakteert: GRATIS cadeaubon

1 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home