Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

21 februari 2012

De marsmannetjes komen ons redden

Ze waren kennelijk nog niet "gezond" genoeg, de Marsen. Nadat de fabrikant nog geen anderhalf jaar geleden de hoeveelheid verzadigd vet in het energierijke hapje spectaculair verminderde, is het nu alweer tijd voor de volgende stap in het charme-offensief: begrenzing op slechts 250 calorieën. Nou, daar heb je wat aan. U zegt?

Ah, hoeveel calorieën er dan voorheen in een Mars zaten? Nee, inderdaad, dat zeggen ze er weer niet bij. Daar mogen we zelf achteraan.

Welnu, een Mars woog tot nu toe 51 gram. Bij 448 kcal per 100 g kwam dat dus tot nog toe op... eh... 228,5 calorieën per stuk.

Kijk, dat rekent dan weer géén van die nieuwsmedia die dit persbericht zo gretig overnamen u voor. Dat wordt overgelaten aan die enkele eetschrijver die niet genegen is zaken voor zoete koek te slikken en zélf even de zakjapanner trekt.

De algemeen directeur van de GGD, Laurent de Vries, was in elk geval uit het meer goedgelovige hout gesneden. Hij twitterde op 16 februari enthousiast "Mars stopt met suikerbommen. Dat is toevallig: ik heb vanmiddag een gesprek met Mars: zeer actueel!".

Zeer actueel en zeer opmerkelijk. Dezelfde De Vries sprak er kort voordien schande van dat Minister Schippers op de thee ging bij de tabakslobby, maar als directeur van de GGD op bezoek bij een snoepfabrikant van wie je de fabeltjes kritiekloos slikt, dat kan natuurlijk best.

Ach ja, het is een bekend verhaal. De voorvechters van het Gezonde Gewicht bij kinderen laten zich met graagte inpakken door de marketeers bij de voedingsindustrie. Bij Nieuwsuur konden we onlangs zien dat volgens de GGD een gezonde lunch bestaat uit wit brood en cola light. En probeer je Paul Rosenmöller te bellen (u weet wel, die van het Convenant Gezond Gewicht), dan krijg je de receptioniste van Schuttelaar en Partners aan de telefoon--juist, dat bedrijf dat zoveel verdient aan die bewustekeuzelabeltjes.

Ook al deze kleine wetenswaardigheden zullen wel weer geen volksopstand ontketenen. De PR-jongens en spindoctors zijn aan de macht en het checken van feiten is inmiddels behoorlijk last millennium. Misschien moet ik ook maar persberichtjes gaan schrijven. 't Schijnt prima te verdienen.

(dank Liesbeth)

Bol.com trakteert: GRATIS cadeaubon

7 Comments:

  • At 21 februari 2012 18:23, Blogger PaulO said…

    Prachtig, hoe ze een stijging in caloriewaarde per stuk zo mooi weten te verkopen. Zoals ze op vetvrije producten schrijven 'met nog minder vet!" Ze verkopen je waar je bij staat. Het is een kunst.
    En een kunst om ze te doorzien. Bedankt.

     
  • At 21 februari 2012 19:09, Anonymous Anoniem said…

    Wel goed lezen! Volgens het artikel gaat mars het calorie gehalte van de mars in de vs verlagen tot 250 kcal. De conclusie dat mars in Nederland de marsen juist zwaarder gaat maken is dus volkomen uit de lucht gegrepen

     
  • At 21 februari 2012 19:15, Blogger Job said…

    Tsja, het is toch kennelijk gewoon een populaire snack, en ik denk niet dat we de mars-massa vanaf dit podium zullen gaan bekeren.
    En de marketing-afdeling al helemaal niet...

    En hoewel ik een mars zelf ook wanstaltig zoet vind, is het concept niet eens zo verkeerd.
    Dus misschien maar eens een idee aangedragen?

    Wat nu als mars een "raw & pure" variant zou verkopen, met èchte chocolade (toch al minimaal een 55 à 60% cacao - de omhulling kan dan ook dunner zijn), een deel van de caramelstroop vervangen door honing (scheelt een bak calorieën), en met de rest van de vulling op een handige manier voorzien van een stevige hoeveelheid voedingsvezels?
    Ze zouden kleiner kunnen zijn, en voor een geringe meerprijs verkocht kunnen worden.

    Resultaat: een toch iets minder onuitgewogen en eenzijdig product, en mogelijk een aardig stukje marketing als de dames en heren het een beetje weten te verkopen.
    Een soort van win-win, toch?

    Dames en heren van Mars - mocht het wat worden: ik spuug niet op commissie, en de uitbater van dit blog ws. ook niet, als de juiste doelen gediend worden :-)

     
  • At 21 februari 2012 19:32, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Eh... waar zeg ik dat ze in Nederland de Marsen zwaarder gaan maken? Wel goed lezen, zou ik bijna zeggen.

    Prima, actie geldt voor de VS (en het VK). Maar waarom dan dit media-offensief gericht op de Nederlandse pers? Leg mij dat eens uit? Krijg je toch niet een beetje de indruk dat hier wat lekkere spin aan de gang is?

     
  • At 21 februari 2012 20:59, Anonymous Anoniem said…

    In de vs zijn er div producten van mars met meer dan 250kcal en deze woorden kleiner gemaakt. In je stukje laat je zien dat een mars in nl minder dan 250kcal bevat en hiermee impliceer je dat het een loos gebaar is van mars. Je hebt in elk geval de kunst van het spinnen goed begrepen...

     
  • At 21 februari 2012 22:11, Blogger hannie said…

    Kortom, met acht marsen op een dag heb je genoeg gegeten en gedronken. Qua calorieen dan.

     
  • At 22 februari 2012 16:43, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Tja, Anoniem, dat lijkt me een essentiële eigenschap voor een journalist, snappen hoe spin werkt. Ben je Mars ook gaan adviseren duidelijk zijn in plaats van dit soort loze retoriek op de verkeerde markt los te laten? Te meer daar ze qua gestes voor de bühne al enig verleden hebben? Nee? Dacht ik wel. Vervelend natuurlijk voor ze als iemand af en toe op de zinledigheid van dit soort acties wijst, dat snap ik ook wel.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home