Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

27 februari 2012

Bigger Blue en de smaak van Nederland

Vanmorgen prominent in het nieuws: de overname van mijn gloednieuwe advertentiepartner bol.com door Ahold. Dan ben je dus als kritisch eetschrijver ineens indirect voor Albert Heijn aan het adverteren. Gelukkig zijn op dit blog redactie en reclame strikt gescheiden en zijn witte voetjes er niet te koop*. En toch, eetlezer, bezie ik dit bericht nog om een andere reden met enige argwaan.

Dat zit zo: AH heeft als food retailer, zoals dat in moderne marketingtaal heet, al een stevig marktaandeel van rond de 35%. Voor ca. éénderde van Nederland bepaalt AH dus rechtstreeks wat er op tafel komt en wat niet--en voor een flink deel van de rest door zijn voortrekkersrol en concurrentiepositie ook indirect. Dat is best veel. AH kan er in zijn eentje probleemloos voor zorgen dat hele categorieën voedsel van de radar verdwijnen. In de praktijk gebeurt dat ook.

En nu krijgt die gigant met zijn overname van 's lands grootste webwinkel in entertainment ook een vinger in de pap waar het gaat om onze smaak voor boeken, film en muziek. Dat gaan we misschien niet meteen merken. Maar op termijn? Toch maar een beetje in de gaten houden.

*Je kunt het natuurlijk ook zo bekijken: door uw bestelling bij bol.com via Eetschrijven te doen en dit blog zo een kleine commissie te gunnen, zorgt u dat AH indirect meebetaalt aan mijn kritische aanpak van de voedselgigant. Dat is dan wel weer een leuke gedachte.
Bol.com trakteert: GRATIS cadeaubon

2 Comments:

  • At 27 februari 2012 15:14, Blogger Job said…

    Dat riekt inderdaad naar verkapt monopolisme.
    Maar vergeet niet dat Bol ook heel veel kookboeken verkoopt!

    Ik zou dan ook willen voorstellen dat een goedwillende donateur/sponsor mij via bol.com een exemplaar van "Modernist Cuisine" doet toekomen. Echt goedkoop is het niet, maar wat is tenslotte €459,- voor de goede zaak?

    Naast het feit dat daardoor een extra bolwerk word geschapen in de strijd tegen aanbods-vervlakking (Ik denk niet dat er een modern werk is waarin méér ingrediënten en/of bereidingswijzen met name worden genoemd) is er ook de aan Eetschrijver toevallende commissie, die voor een werk van deze omvang óók niet helemaal zonder substantie zal zijn.

    Win-win dus , lijkt me :-)

    Mijn adresgegevens zijn op verzoek verkrijgbaar - bij AH kwam ik tòch al niet vaak.

    En mocht per ongeluk Jumbo Groep Holding óók een mediabedrijf opslokken, dan ben ik graag bereid om ook dáárvan via een soortgelijke constructie werken te aanvaarden om de diversiteit van onze nationale keuken te verdedigen/bevorderen - maar andere volgers van dit blog liggen in dat geval meer voor de hand.

    (OK, OK, ik zal het maar toegeven : ik kan "Modernist Cuisine" helaas absoluut niet betalen, en zou het héél erg graag hebben...)

     
  • At 28 februari 2012 01:03, Anonymous sanne said…

    Sorry, J.H., ik gun jou je commissie met graagte en van ganser harte (want prima kritisch blog en fijne informatie)maar AH gun ik helemaal niks. Zéker niet als ze zich,met hun valse monopolies, misleidende dwangmethoden en volksverlakkerij ook nog over mijn boek-aankopen etc. willen gaan ontfermen.
    Exit bol.com voor mij dus.
    Maar goed...ik heb makkelijk kletsen en besluiten, want ik woon in de stad en ben gezegend met om de hoek nog zo'n zeldzeame en schier uitgestorven parel van een kleine-zelfstandige boekwinkel, waarvan de eigenaar (=enige werknemer) alles in een handomdraai voor mij uitzoekt en bestelt dat hij niet voorradig heeft, en het als gratis service vaak nog even langsbrengt/in de brievenbus stopt zodra het is aangekomen.
    Dus bol.com werd toch al niet rijk van mij door die paar dingen die ik er wel bestelde, maar nu is het helemaal en finaal afgelopen.

    Groet en ga goed,
    Sanne

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home