Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

19 januari 2012

Troost

Ja, eetlezers, dat was me even een duik in de narigheid in de twee afgelopen dagen. En ja, wat u zegt, daar kómt u niet voor. Natuurlijk. En geloof me, ik zou ook veel liever zien dat het niet nodig was. Want hoewel ik niet kan doorgaan met openbaar kniezen, ben ik er nog steeds verdrietig van, dat er gejat wordt alleen maar omdat het kan. Ik wil best met mijn tijd meegaan, maar aan dit modernisme kan en wil ik niet wennen. Kortom, ik ben best even aan wat troost toe. En dat treft, want de postbode bracht mij een boek boordevol heerlijk troostvoer.

Janneke Vreugdenhil behoeft hier natuurlijk geen enkele introductie meer. Ik moet het eerste boek van haar nog in handen krijgen waar ik niet vrolijk van word, en dit nieuwste is geen uitzondering. Sterker, ik word van dit boek zo mogelijk nog vrolijker dan van de voorgaande die ik hier besprak. Want wat mij betreft is er geen troostender troost dan eten.

En zo ga ik mijn derde alinea in zonder de thematiek van dit boek te noemen bij de naam die de auteur eraan gaf: Comfort Food. Waarom dat Engels, daar kan ik alleen maar naar gissen. Misschien omdat comfort breder is dan troost, waar natuurlijk iets in zit--troosteten is ook slechts één van de hoofdstukken. Volgens de flaptekst gaat het in dit boek om voeden, verwarmen, verwennen en om het leven vieren, ook als het even tegenzit. Janneke zelf maakt in haar inleiding duidelijk dat het ook nog gaat om de voldoening van het bereiden: het schillen, snijden, raspen en roeren om daarna een pan dampende soep op tafel te zetten, zodat je jezelf én anderen blij maakt. Kijk, dan heb je begrepen waar het om gaat. Dat wat uit pakjes, bakjes en zakjes komt, geen geluk is. Of hooguit droefstemmend surrogaatgeluk.

Janneke Vreugdenhil kan het goed, geluk brengen met voedsel. Ze begint bij het ontbijt met geurige kaneel, romige roereieren en Thaise hitte, ze laat ons smelten met chocola (compleet met de chocolademousse van Oma Kroketje), ze gaat terug in de tijd met hete bliksem, retromacaroni (gelukkig zonder blokjes Smac) en drie-in-de-pan, kookt hartverwarmende soepen voor ons, maakt troosteten (ah! linzen met rookspek!), geeft geluk voor de toekomst in de vorm van jams, ingemaakte lekkernijen en zelfs eigengemaakte nutella, verwarmt lijf, maag en hart met heerlijkheden uit de oven, maakt zoetigheid waarmee we het kind in onszelf kunnen koesteren en sluit af met een dik dozijn recepten voor culinaire zelfbevrediging waarmee ook een avondje alleen een plezier wordt.

Zal ik u een geheim verklappen? Ik heb uit dit boekje nog niets gekookt, ik heb het alleen van flap tot flap gelezen en zelfs daarvan voelde ik me van binnen intens warm worden. Ik heb er overigens ook trek van gekregen, dus ik ga beslist binnenkort eens een regenachtige avond heerlijk knus cocoonend met dit verrukkelijke boek invullen.

Dus, eetlezer, als u zich nog afvroeg waarom dit stukje zo mild is na al die boosheid: dát doet Comfort Food. Ik zou 't kopen. Voor als u nog eens boos wordt. Of wanneer u gewoon alleen maar wilt genieten van eenvoudig, warm geluk.

Comfort Food
Janneke Vreugdenhil
Uitgeverijg Nieuw Amsterdam
288 bladzijden
Adviesprijs € 24,95
ISBN 978-90-4681-144-3 NUR 440




(als u dit boek via deze link bij bol.com bestelt, ontvangt Eetschrijven een kleine commissie)

Labels:

2 Comments:

  • At 19 januari 2012 23:15, Blogger anne kookt said…

    Nou, deze recentie vind ik volkomen op zijn plaats en helemaal terecht. Ook ik vind het een gave om zo over eten en koken te kunnen schrijven. Het is een boek wat kookkunst en levenskunst op een verukkelijke manier met elkaar verenigt.

     
  • At 20 januari 2012 10:45, Blogger Wild Vlees said…

    Zal ik dan volgende week donderdag het boek bespreken dat jij a.s. maandag bespreekt ?
    Geintje, hè, geintje!

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home