Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

13 januari 2012

Strekenmarkt



Nee, daar bedoel ik niets lelijks mee. Alleen is het een iets correctere term, want op een streekmarkt in Hilversum zou ik producten uit het Gooi verwachten, en zo mooi is het helaas nog niet in Nederland (aan de andere kant was ik eens op een Amerikaanse boerenmarkt waar regional products werden aangeboden en bleek daar een straal van 150 km te worden gehanteerd, waar heel Nederland dus ongeveer in past--zo is alles relatief).

Maar goed, een markt met streekproducten dus op een NS-station. Een primeur in Nederland. Vooralsnog op bescheiden schaal, dat wel: 6 à 7 kramen, maar wel met heel leuk spul: de Waalwijkse bakker Edwin Klaasen staat er, Henk Riezenbos van gebroeders De Roller, Sipke Nieuwenhuizen met zijn kruidenboter... allemaal namen die de doorgewinterde culi bekend in de oren zullen klinken.

Er kan ook flink geproefd worden: spruitjes, boerenkaas... enfin, allerlei producten waarmee het overkoepelende label voor Nederlandse streekproducten GIJS steeds meer aan de weg timmert. Sympathiek! En veel leuker voor de weekendboodschappen dan de super. Als ik nog tijd over heb vanmiddag tussen vier en zeven ga ik ook even kijken. Het hoeft niet eens droog te zijn, want ze staan in de tunnel. Hoe goed wil je 't hebben?

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home