Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

24 januari 2012

Inhoudsloos

Wat u zegt: de moderne mens weet van zijn gezond niet meer af. En als hij ervan af wil weten, dan stelt hij dikwijls de verkeerde vragen. Elke dag weer zie ik in de statistieken achter dit blog zoektermen als "haring gezond?", "tomaat gezond?", "komkommer gezond?", "hamburger gezond?", "kaas gezond?", "kroketten gezond?" of gewoon "broodje gezond gezond?" langskomen--en dat is nog maar een heel kleine greep.

Natuurlijk vinden deze zoekenden hier niet het antwoord op deze en andere vragen van het type levensmiddel-gezond-vraagteken. U als vaste lezers weet wel beter: of iets wat je op een willekeurig moment eet gezond is, hangt van vele factoren af, in de eerste plaats van je globale eetpatroon. Zelfs water is ongezond als je er binnen een kwartier tien liter van drinkt. Dan ga je namelijk vrijwel zeker dood, omdat de elektrolytenbalans in je hersenen dan grondig om zeep is.

Groot was dan ook mijn verbazing toen ik de vraag op het eerbiedwaardige foodlog.nl, onmiskenbaar primus inter pares, gesteld zag en er vervolgens nog een heel wetenschapelijk betoog op volgde. Onder het kopje "Is chocolade gezond?" volgde een doorwrocht verhaal van Jurgen Seppen, gepokt en gemazeld biomedisch onderzoeker met voedsel als grote hobby.

Niet dat er met het betoog zelf veel mis was. Dat zat goed doortimmerd in elkaar en er werd op wetenschappelijk zeer verantwoorde wijze ingegaan op het verband tussen gezondheid en chocoladeconsumptie. Statistische gegevens, vraagtekens bij causale verbanden, meta-analyses: weinig op aan te merken. En zelfs bij de drie conclusies kan ik me van harte aansluiten.

En toch sta ik verbaasd. Omdat het juiste antwoord op de vraag eigenlijk achterwege blijft en ook in de elf reacties niet aan bod komt. Dat juiste antwoord lijkt een dooddoener en ik ben zelfs eens erg boos geworden toen ik het van de nVWA kreeg op mijn vraag of een producent van een zuiveldrank met minuscule sporen van vruchtensap en vooral veel suiker zo maar op de verpakking van zijn product mocht beweren dat het "gezond" is.

Dat antwoord luidde: "dat mag, want als het niet gezond was, mocht het niet verkocht worden".

En dat is, hoe gekmakend ook, het enige juiste antwoord. Alles wat in de Nederlandse winkels verkocht wordt, is in principe (mits goed vervoerd en bewaard en niet over de TGT-datum) gezond. Je wordt er namelijk niet acuut ziek van en gaat er ook niet van dood. Nee, ook niet van die tray bronwater. Tenzij je die binnen een kwartier leegdrinkt, dus.

Het punt is namelijk dat "gezond" om te beginnen een bijzonder rekbaar en dus inhoudsloos begrip is. Het kan zowel betekenen dat je er niet ziek van wordt als dat je er gezonder van wordt, wat twee nogal verschillende dingen zijn. Noch het eerste noch het tweede kan overigens gegarandeerd worden: daarvoor zijn er te veel variabelen. Je eigen fysieke toestand om te beginnen (iemand met gevaarlijk hoge bloeddruk doet er vrijwel zeker niet goed aan achter elkaar een pond dubbelzoute drop naar binnen te werken), de omstandigheden, de interactie met ander voedsel en je globale leefstijl.

Wat chocolade betreft: word je er ziek van? Onder normale omstandigheden niet, dus is het gezond. Is het een geneesmiddel? Nee. Dus in die optiek is het niet gezond. Die laatste vraag is trouwens de vraag die op Foodlog beantwoord werd.

De vraag die derhalve ten onrechte boven de bijdrage van Seppen stond is--hoewel ik hem in mijn webstatistieken wel tot in lengten van dagen dagelijks meermaals zal zien opduiken--inhoudsloos en onzinnig. En dat is jammer van het prima verhaal.

P.S. Ik kreeg vandaag een boek toegestuurd dat iedereen die een liefhebber is van mijn stukjes eigenlijk zou moeten lezen. Het is namelijk van de hand van een trouwe lezer van dit blog en verdomd: dat is er op diverse punten aan te zien. Smullen!

1 Comments:

  • At 24 januari 2012 22:47, Anonymous Pat said…

    Het grootste probleem is dat veel mensen geen enkele moeite doen om ff te lezen wat er op de verpakking staat.

    Elk product heeft o.a. het vetgehalte, suikergehalte, etc. in het Nederlands op de verpakking staan.

    Met vaak nog de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid er bij.

    Hoe "gezond" het is kun je dan zelf toch wel uitvinden.

    Geeft veel meer houvast in elk geval dan dat "ik kies gezond" logo op een fles vloeibaar frietuurvet.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home