Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

26 januari 2012

Hoezo vijandschap?

Mail! Gerard wil weten of ik nog steeds zo'n vreselijke vijand ben van de combi vlees & plantaardige bestanddelen gezien de proeverij van gisteren waaruit duidelijk bleek dat kenners die smakelijker vinden dan 100% vleesproducten. Het wordt allemaal gedebiteerd op een toon alsof ik hier allemaal vast niet van terug heb.

Nou--adem in, adem uit.

Ja, eetlezers, de misverstandelijke molens malen langzaam maar zeer krachtig en als een misvatting éénmaal heeft postgevat, week je die kennelijk niet zó maar een twee drie weer los. Op Twitter mocht ik al menige--gewoonlijk zijdelingse--sneer incasseren en ook dodebomencolumnist Willem Koert van Eisma Voedings Middelen Industrie wist precies wat er in mijn denkwereld allemaal mis was. Ik sta kennelijk alom te boek als een rabiaat tegenstander van vlees met plantaardige bestanddelen. En dat ben ik dus zeer nadrukkelijk niet.

Ik vind namelijk óók dat de modale consument in Nederland te veel vlees eet. Ik zie de groei in het aantal vleesverminderaars dan ook met een welwillend oog gebeuren en ben ervan overtuigd dat het bestaan van niet-van-echt-te-onderscheiden vleesvervangers en vlees met een forse component aan plantaardige bestanddelen daartoe een belangrijke bijdrage kunnen leveren.

Waar ik dan weer géén voorstander van ben, is misleidende etikettering. Een product dat voor eenderde uit plantaardige bestanddelen bestaat verkopen als "extra mager vlees" is in strijd met de warenwet--en die warenwet hebben we niet voor niets. Het gaat er daarbij niet om of het product al dan niet lekkerder of beter is dan the real thing: consumenten lezen in overgrote meerderheid geen kleine lettertjes en als mensen met bv. een intolerantie voor gluten een dergelijk product gaan eten in de overtuiging dat het is wat er in grote letters op staat, heb je--om maar eens te solliciteren naar een vermelding in Verhaspeling--de rapen aan het dansen.

Dáár ging het me dus om. Nu de verpakking van het betreffende product is aangepast--en het verbaast me nog steeds dat het Voedingscentrum een product bekroonde dat was geëtiketteerd op een wijze die niet met de wet strookte en daarbij nota bene specifiek een pluim uitdeelde voor de "duidelijke etikettering"--heb ik er geen enkel bezwaar meer tegen. Dat dat Gerard, Willem en anderen hierbij voor eens en voor altijd duidelijk mag zijn.

Overigens is één ding mij ook duidelijk: hoewel er bij AH geen sprake meer is van bedrog, lijkt zijn bekroonde product nog steeds niet te hachelen. Want hoewel de "hybride" producten het globaal gesproken duidelijk wonnen van de 100% vleesproducten, eindigen die van de grootgrutter uit de Zaanstreek zo te lezen in het staartpeloton. Dat dan weer wel.


Partner van bol.com (88x31)

4 Comments:

  • At 26 januari 2012 16:23, Anonymous ItsMeBobpa said…

    Inderdaad, de vleesvervangers vinden steeds meer hun weg in de Nederlandse huishoudens. Niet meer dan normaal dat consumenten voor een of twee dagen kiezen voor een vleesvrije maaltijd. Voor kinderen die moeite hebben met het eten van vlees is dit ook een prima alternatief!

     
  • At 27 januari 2012 14:26, Anonymous Novi O'Magum said…

    Gedeeltelijk on-topic: Vandaag staat er een paginagroot artikel over vleesvervangers ("Klaar voor de grote doorbraak") in de Volkskrant. Ik heb het zelf nog niet gelezen, maar ik ben er wel benieuwd naar en dacht dat jij 't misschien ook interessant zou vinden.

     
  • At 27 januari 2012 15:02, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Dank, Ralph. ik heb 't al gelezen. Mac van Dinther is er erg positief over, en iedereen ook wel. Mooi!

     
  • At 28 januari 2012 20:54, Anonymous Novi O'Magum said…

    Ik eet zelf al heel lang geen vlees meer, dus ik kan het niet zo goed beoordelen misschien, maar sinds onlangs een verkooppunt van de Vegetarische Slager werd geopend in mijn supermarkt (het wordt saai, maar ook hierin is de Jumbo dus een superieure supermarkt) ben ik langzaam het assortiment aan het uitproberen. Mij doet e.e.a. erg aan de smaak van vlees/vis denken. Ik heb tot nu toe de "kip" en de "tonijn" geproefd en ik zou niet hebben kunnen zeggen of het echt of nep was. Jammer dat 't zo duur is (in elk geval in vergelijking met de concurrent: ik heb totaal geen idee van de prijs van vlees), maar als vleesvervangers inderdaad gaan doorbreken, zal de prijs ook wel omlaag gaan.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home