Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

30 januari 2012

Eetschrijver wint een prijs

Nooit win ik iets, maar nu dus wel. In de chantageloterij Postcodeloterij. En niet zó maar een flutprijs van een paar lullige, anonieme bankbiljetjes, nee, een prijs met substantie. Eten!

In een super waar ik nooit kom mocht ik ze zó maar gaan afhalen: een overheerlijke zak Biologische soep en een Boeren Scharrelrookworst van Unox. Of het niet op kon.

Tja.

Ik maak altijd mijn eigen niet-zakkige soep en van die Unox rookworsten opgewonden raken lukt ook maar niet. Ik proef af en toe wel eens, hoor, als er een nieuwe is. Maar ook deze Boeren Scharrelrookworst doet weinig met mij.

Maar ja, wat dan? Mijn geliefde G. had een goed idee. We gingen de soep en de worst halen en gaven ze aan de voedselbank. Een fijn plan, zeg. Eetschrijver glunderde alsof hij het zelf bedacht had.

Maar het hoeft al niet meer. Ik keek vanmorgen eens op de cadeaubon en zag dat ik het smulpakket tot en met gisteren had mogen afhalen. Meneer De Greef van de plaatselijke PLUS heeft vandaag niets meer voor mij.

Ik blijf eigenlijk nog maar met één vraag zitten: heb ik me nu schuldig gemaakt aan voedselverspilling? Of juist niet?
Partner van bol.com (gif, 88x31)

5 Comments:

  • At 30 januari 2012 16:30, Blogger PaulO said…

    Mogelijk, als je dhr. De Greef jouw intenties had verteld had je alsnog de prijs mogen meenemen ...

     
  • At 30 januari 2012 18:17, Blogger Job said…

    Ik durf het bijna niet toe te geven, maar ik vind sommige van die gezakte Unilever soepen niet eens onaardig - het kan zat slechter als het om puur lui gemaksvoedsel gaat. En een blikopener heb ik óók al, en behalve voor ingeblikte tomaten (zéér verdedigbaar!) gaan daar ook wel eens andere blikken onderdoor.

    Maar in mijn naïviteit was ik wel wat geschokt door de volgende prijs!

    In mijn kennelijk wat al te simpele wereldbeeld zijn boeren veelal hardwerkende lieden die helemaal geen tijd hebben om er een scharrel op na te houden, laat staan om daar vervolgens rookworst van te maken! Dat de voedsel- en warenauthoriteit dat vervolgens kennelijk (oogluikend??) toestaat is natuurlijk evenzeer stuitend.

    Of zou het hier weer eens een geval van misleidende etikettering betreffen?

    Zonder dollen: een mooi initiatief om het "gewonnen" voedsel naar de voedselbank te brengen. Ik denk dat PaulO hierboven een goede ingeving heeft - als je aangeeft het resultaat op je blog te delen is Dhr. de Greef misschien wel genegen om nog wel iets méér dan alleen jouw eigen prijs aan de voedselbank te doneren.

    Unilever èn PLUS zullen beide best iets over hebben voor een stukje publiciteit uit onverwachte hoek, en laten we wel wezen: als ze op dit idee ingaan, hebben ze dat ook gewoon verdiend.

     
  • At 30 januari 2012 18:47, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Ha Paul en Job, ik zal jullie eerlijk zeggen: dat idee had ik ook al. Ik ben dus wel degelijk even langs gegaan bij meneer De Greef, die mij wist te melden dat de heren van de loterij die morgen al langs waren geweest om zowel de cadeaubonnen als alle overgeschoten soep en worst mee te nemen.
    Ik heb nog prima boerenkool liggen, recht van het land. Bij PLUS hebben ze worst van Gijs. En daar is dan weer niks mis mee. Ik was dus toch niet helemaal voor niks gegaan. :-)

     
  • At 30 januari 2012 20:06, Blogger PaulO said…

    Vraag is en blijft: wat hebben de heren van de Loterij met de meegenomen soep en worst gedaan?

     
  • At 2 februari 2012 02:03, Blogger Levine said…

    Ik had vorige maand dezelfde prijs gewonnen. Zelfs in 2-voud omdat we allebei meespelen. Ook wij waren te laat met ophalen. Misschien wel per ongeluk expres ;-)? Maar ook ik heb me afgevraagd wat ze nou met al die overgebleven zakken soep en worsten doen.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home