Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

22 december 2011

Verstandig en zo

Veel reacties op mijn bijdrage van gisteren, vooral via de mail en via Twitter. Kennelijk ben ik niet de enige die een vettaks een onzalig plan vindt. Dat verwachtte ik ook niet. Mensen die hier komen eetlezen--u dus--zijn over het algemeen gezegend met een gezonde en nuchtere kijk op voedsel en voeding.

Wel wilde iemand vandaag van mij weten wat ik eigenlijk tegen de kroket had, en of die nou wel zo ongezond was. Professor Katan, die hier regelmatig voorbij komt, vindt in elk geval van niet, of in elk geval vindt hij een broodje kaas ongezonder. En ik?

Ik zal u misschien niet eens verbazen met de mededeling dat ik een appel niet gezonder vind dan een kroket. Ik vind een kroket trouwens ook niet gezonder dan een appel, en evenmin vind ik een broodje kaas gezonder of ongezonder dan één van de twee. Van dat soort denken moeten we namelijk naar mijn overtuiging heel dringend af: het opknippen van onze voeding in losse elementen die we dan al naar gelang de waan van de dag als het summum of de baarlijke duivel betitelen. Appels leveren vitaminen en vezels, maar ook suikers. Die suikers en vooral ook de zuren zijn trouwens de pest voor je gebit; daarvoor is kaas weer een stuk beter. Wie alleen maar appels eet, eet beslist niet gezond. Wie alleen maar kroketten of broodjes kaas eet ook niet. Wat dan wel gezond is? Variatie!

Mogelijk is dit niet nieuw voor u; regelmatige eetlezers hebben deze verzuchting van mij al diverse malen in verschillende contexten voorbij zien komen. Helaas blijken ook vakmensen nog altijd niet voldoende van deze elementaire waarheid doordrongen--of in elk geval communiceren ze zo dat consumenten die informatie er niet uithalen. En dat is en blijft jammer, vooral daar kennelijk ook de nodige zelfkritiek op dit vlak ontbreekt.

Nog één ding. Een kroket is geen junkfood. Een kroket, mits zorgzaam en met ingrediënten van goede kwaliteit toebereid, is een zegen voor de culinaire wereld. Een knapperig korstje met daarin een smeuïge, warme ragout: u mag me ervoor wakker maken. Voor een écht lekkere appel trouwens ook. Liefst in het seizoen.

4 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home