Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

23 december 2011

Over kroketten gesproken...

... die ga ik ook maken, voor mijn nieuwjaarsmenu. En ik ben er vandaag al mee begonnen. De rechter van deze twee truffels heb ik zojuist in een potje gedaan dat ik gevuld heb met calvados. Daar mag hij een week in blijven staan.

Hoe gaat dat nu dan verder? Op oudejaarsdag maak ik kipkroketten, met kippendijen van onberispelijke herkomst. Is de ragout bijna afgekoeld, dan roer ik er de calvados en de fijngehakte truffel door. Dan vorm ik de kroketjes en geef ze hun jasje. De volgende dag bij het frituren worden truffel en calvados voor het eerst verwarmd. Geloof me: wat er dan gebeurt als je zo'n kroketje opensnijdt is sensationeel.

Die andere truffel krijgt trouwens een al even prettige bestemming. Die gaat in dunne plakjes onder het vel van een patrijsje dat ik hier heb en dat ik op Tweede Kerstdag samen met G. soldaat ga maken. Er komt gekaramelliseerd witloof bij en verder niets.

Aangezien dit een truffeltje is van 20 gram, wil ik ook een beetje gebruiken voor een roereitje bij de kerstbrunch. U wist toch dat zodra u een lekkere truffel hebt, u die in een weckpot moet doen met zoveel verse eitjes als erin passen en eventueel nog wat risottorijst? Er is echt niets dat zo goed smaken opneemt als verse eitjes. Zelfs zonder truffel erbij hebt u nog steeds verrukkelijk truffelroerei. Nee, niet koken die eitjes, want daar is dat truffelaroma niet tegen opgewassen.

Maar goed, kroketjes dus. Gezond? Reken maar. Van deze kroketjes word je namelijk ronduit gelukkig. En er is niets gezonder dan gelukkig zijn. Fijne kerst!

1 Comments:

  • At 24 december 2011 16:08, Anonymous eric said…

    Dag Geert-jan,
    Spannend recept, ben benieuwd naar het resultaat, ik zou bang zijn dat de kroket open zou barsten tijdens het frituren door de calvados..., mijn kroket ervaring gaat niet verder dan garnalenkroketten.
    groet eric

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home