Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

15 december 2011

Niet schrijven maar zelfijzen



Er zijn van die dagen dat een eetschrijver vrijwel niets eetschrijft. Gelukkig is dat vrijwel altijd omdat hij ofwel eet, ofwel ergens over eten praat, ofwel iets te eten maakt. En wie weet dat overmorgen "ergens in Amsterdam" een speciale Underground Boeren Kerst Nacht Markt oftewel undergroundboerenkerstnachtmarkt wordt gehouden, snapt meteen welk van bovenstaande het geval is. En wie dat nog niet wist, snapt het nu ook.

Juist: er wordt ijs gemaakt. Geen margaritaijs deze keer, maar een speciaal ijsje voor het kerstseizoen, gemaakt van de traditionele Amerikaanse kerst- en nieuwsjaarsdrank eggnog*. De eerste partij van 7 liter mix staat hier nu af te koelen, nadat ik vier versies van het ijsje heb proefgedraaid. Ik kan u dus met grote zekerheid vertellen: dit is een verrukkelijk ijsje. of liever: wordt, want het lekkers wordt overmorgen voor uw ogen vers gedraaid.

Nu wilt u als potentiële undergroundboerenkerstnachtmarktganger nog twee dingen van mij weten. Ten eerste: waar is het precies? Het zal u verbazen, maar dat weet ik ook nog niet. De locatie ("goed bereikbaar per openbaar vervoer") wordt namelijk pas zaterdag in de loop van de dag via twitter bekendgemaakt, via de hashtag #UBKNM. Nog even geduld dus...

De tweede vraag die menigeen blijkt bezig te houden is: wat is er waar van het gerucht dat er behalve eggnog-ijs ook margaritaijs te verkrijgen zou zijn, weliswaar onder de toonbank, zoals op de site van organisator Talkin' Food worgdt gesuggereerd? Het antwoord op die vraag luidt: officieel is er beslist géén margaritaijs te krijgen op de #UBKNM. En aangezien u allemaal weet wat een legendarisch volgzaam type u bent. weet u nu meer dan genoeg.

* Nee, eggnog is niet hetzelfde als advocaat. En ja, in advocaat gaat óók ei. Als dat het criterium is, ga ik in het vervolg ook mayonaise advocaat noemen. Hieruit mag u afleiden dat ik het echt even gehad heb met eigengereide types die mij in de afgelopen dagen bij dozijnen van mijn vermeende ongelijk poogden te overtuigen. Derhalve geen discussie meer: ik noem het eggnog, en u noemt het zoals u wilt. Dat lijkt me een mooie afspraak.

1 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home