Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

21 december 2011

Evelien telt niet tot tien

Goed, het is een heel flauw woordgrapje, maar Evelien (Tonkens) vraagt er ook wel een beetje om als ze boven haar column in de Volkskrant de kop plaatst "Maak je dik om de vettaks". Nou doe ik dat ook, zowel hier als elders, maar zij bedoelt er iets anders mee: dat die vettaks er beslist moet komen.

Het is natuurlijk prima en ieders goed recht om daar een lans voor te breken, maar als je daarvoor gaat argumenteren op basis van feiten is het natuurlijk wel fijn als die feiten ook kloppen. En dat doen ze niet, of in elk geval niet allemaal. En in elk geval niet op het vlak van het hoofdargument.

Dat hoofdargument luidt namelijk dat er een einde moet komen aan de huidige situatie waarin de goedkoopste keuze ook de ongezondste is. Een kroket, stelt Tonkens, is goedkoper dan een appel. En dat is eenvoudig niet waar. Een modale appel kost momenteel bij de super nog geen twintig cent; voor zelfs een democratische kroket moet nog altijd circa het dubbele worden neergeteld. Een aardappel, een prima groente die vol zit met waardevolle bouwstoffen, kost in de schil een fractie van wat zo'n knol verwerkt tot supermarktfriet moet kosten, en dan hebben we het nog niet over de kiloprijs van snackbarfriet die ten opzichte van de ongejaste pieper wel een keer of tien over de kop gaat, als het niet meer is.

Dat het voedsel waarop de vettaks mikt goedkoper zou zijn dan "gezond" voedsel (ik zet het begrip opzettelijk tussen aanhalingstekens want bijvoorbeeld frieten zijn per definitie helemaal niet ongezond: veel hangt af van grondstoffen en bereidingswijze) is dan ook niets anders dan een fabeltje. Er is een heel andere reden dat dergelijk voedsel zo populair is, en dat is dezelfde reden als die waaraan de super zijn populariteit dankt: gemak.

Een appel eten is eenvoudig meer werk dan het leegeten van een zak chips. Die laatste prop je gedachteloos in je mond omdat elke hap van de eerste tot de laatste precies hetzelfde is; een appel moet je wassen of schillen en daarna moet je om een klokhuis heen eten, waarbij je ook nog eens flink moet kauwen. Frietjes mik je zó in de frituurpan of anders vanuit de snackbarzak in je mond; aardappelen moet je schillen, wassen en bereiden. Dat kost tijd en het vraagt enige gewenning cq. moeite. Juist daartoe zijn velen niet in staat of bereid. En dat is, zoals iedereen met een greintje boerenverstand zal inzien, de werkelijke reden dat mensen kiezen voor gemaksvoedsel--dat immers niet voor niets zo wordt genoemd.

Het oplossen van een probleem begint met de juiste diagnose. En de diagnose in deze zaak rammelt, niet alleen op het bovenstaande punt, maar ook op tal van andere. En daarom doen we er goed aan om ons flink dik te maken over al die plannen voor een vettaks. Die moet er namelijk vooral niet komen. Omdat hij niets, maar dan ook niets, zal oplossen.

4 Comments:

  • At 21 december 2011 18:51, Blogger PaulO said…

    Dus eigenlijk wil ze vettaks op gemaksvoedsel. Eigenlijk zou er een tax moeten komen op alle toegevoegde E-nummers.

     
  • At 21 december 2011 19:57, Anonymous Annemieke said…

    En hij moet er ook vooral niet komen, omdat ik dan voor mijn gezonde melk misschien wel meer moet gaan betalen, dan voor die achterlijke magere melk.

     
  • At 21 december 2011 22:57, Anonymous Dineke said…

    helemaal mee eens. Wat gezond is verschilt meer van mens tot mens en van gerecht tot gerecht dan van supermarktproduct tot supermarktproduct. Vettaks is een slecht idee

     
  • At 28 december 2011 19:17, Anonymous Saskia said…

    Prachtig geschreven. Ik vraag mij af wat ongezonder is het vet uit de ( frituur ) pan. Of al die kunstmatige kleur- geur- en smaakstoffen. Simpel het vet kun je er weer af sporten, danwel een dieet volgen. Van de andere vraag ik me af hoe ik deze weer uit mijn lichaam moet krijgen en of dat überhaupt wel kan. Dan heb ik het nog niet over al die verschillende zoetstoffen, die bij mij hoofdpijn en onrust veroorzaken in mijn lijf. Om niet te praten over mijn concentratie.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home