Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

30 december 2011

Dingen zoals daar zijn

Het is altijd de vraag: wat ga je doen in zo'n laatste bijdrage van het jaar? Ga je terugblikken of vooruitkijken? Het is allebei ietwat navelstaarderig, en dat is deze mijmering natuurlijk op zichzelf ook al. Maar ja, dat doet zo'n ontdekking als vandaag, wanneer je erachter komt dat je kennelijk blij mag zijn dat je nog leeft.

Nee, wat u zegt: die Amerikanen kunnen ook nooit normaal doen. Als ze zich niet volstoppen met fastfood, gaan ze wel spastisch doen over het voedsel waarop we welvarend zijn geworden. Room! Kokosmelk! Boter! Rood vlees! Je gaat er allemaal volgens deze opgewonden lieden helemaal en totaal doohoohood van.

Wij zijn daar zelf niet ver meer vanaf. Die vettax gaat er heel snel komen, daar kun je donder op zeggen als een regering die wanhopig op zoek is naar inkomsten de kreten van voorlichters met tunnelvisie als excuus kan gebruiken. Nog even en u wordt beboet omdat u uw boterham liever met een natuurproduct besmeert dan met een knutselwerkje uit de scheikundedozen van Unilever. Harde tijden worden dat. Maar ach: wij liefhebbers van een goed bord eten betalen ons voedsel toch al duurder dan de modale gemakszakkenklant. Het kan er wel bij.

Dat zal mij er niet van weerhouden tegen deze en andere uitwassen van pervers gezondheidsdenken flink van leer te trekken. Kennelijk verwacht u dat ook van mij, want u kwam afgelopen jaar--ik hield het bijna niet voor mogelijk--in nóg grotere aantallen hierheen. In november 2010 verwelkomde ik hier de halfmiljoenste unieke bezoeker en het scheelde niet veel of ik kon de 750.000e dit jaar noteren. Ik kom er bij wijze van spreken maar een handjevol voor te kort.

Wat ik maar wil zeggen: het mogen dan sombere tijden zijn en mogelijk nog somberder tijden worden, maar dat alles is niets meer of minder dan een goudmijn voor een kritisch eetschrijver. Ik heb in elk geval allerlei prachtige plannen voor komend jaar, waaraan ik dan ook popel te beginnen. Ik geloof niet dat dat helemaal puntgaaf Nederlands is, maar op zo'n allerlaatste dag van het jaar moet dat voor een keertje kunnen.

Dank in elk geval voor uw regelmatig eelezen dit jaar, en ik hoop dat u hier ook in 2012 weer onderhoudend leesvoer zult treffen. Fijne jaarwisseling!

O, wacht. Laat ik het jaar extra feestelijk uitluiden en nog even wat weggeven. Plaats als commentaar op dit bericht uw nieuwjaarswens voor eetschrijven of zijn eetschrijver en ik trek, volkomen willekeurig, een eetlezer aan wie ik vervolgens de Lekker Gids 2012 opstuur. Gewoon omdat ik denk dat u dat misschien wel leuk vindt.

Zo. En nu ga ik oliebollen bakken.

12 Comments:

  • At 30 december 2011 18:13, Anonymous Barbara Fris said…

    Alle lezers van Eetschrijven wens ik een mooi, maar zeker ook smakelijk jaar, met veel boter, room, rood vlees en -vooruit- wat kokosmelk. Nog een mooie salade erbij, klein ijsje toe (Margerita/EggNogg) en dan wordt het zomaar ook nog een gezond 2012! Proost!!

     
  • At 30 december 2011 18:33, Blogger PaulO said…

    Soort RT:
    "Gerrit Jan, ik wens jou en alle anderen toe dat 2012 het jaar wordt dat er een (inter)nationaal besef bij de consument ontstaat dat een (gebalanceerd,) gevarieerd menu een gezond menu kan zijn. Dat zelfs de 'lekkere-maar-ongezonde' happen met mate hun nut hebben inzake ingrediënten en zeker het mentale welbevinden..."

     
  • At 30 december 2011 19:17, Blogger Liesbeth Oerlemans said…

    Wat een geweldige zin 'Nog even en u wordt beboet omdat u uw boterham liever met een natuurproduct besmeert dan met een knutselwerkje uit de scheikundedozen van Unilever' Ik zit hier te schateren van de lach, hoewel het eigenlijk te triest voor woorden is!

    Een super en gezond 2012!

     
  • At 30 december 2011 20:06, Anonymous Anoniem said…

    "Nog even en u wordt beboet omdat u uw boterham liever met een natuurproduct besmeert dan met een knutselwerkje uit de scheikundedozen van Unilever. Harde tijden worden dat."
    Grinnik... En een heel goed 2012 toegewenst!

     
  • At 30 december 2011 20:10, Anonymous Paul Nijbakker said…

    De Telegrief laat uiteraard na te vermelden dat die PCRM (niet RPCM) een lobby organisatie is voor veganisten en animal cops.
    Een lekker en gezond 2012.

     
  • At 30 december 2011 23:43, Blogger Levine said…

    Gerrit Jan, ik wens jullie een ontzettend goed 2012. Dat het maar een mooi jaar moge worden. Wij luiden het jaar uit met "jouw" oliebollen want die zijn echt de lekkerste!
    Fijne jaarwisseling.

     
  • At 31 december 2011 01:04, Anonymous Mary said…

    Heb vandaag in ons verzorgingshuis bolletjes gebakken volgens "eetschrijvers recept" De lieve mensen keken de bollen uit de pan!! Vanwaar acte. Blijf zo schrijven (en eten uiteraard) dan beloofd het een gezond en leerzaam 2012 te worden. Ook alle eetlezers de beste wensen voor het nieuwe jaar.

     
  • At 31 december 2011 11:30, Anonymous Richelle said…

    Straks lekker in de spaanse zon op het terras voor het huis oliebollen bakken volgens Eetschrijver recept! GJ, een goed, gezond en vooral lekker 2012 gewenst!

     
  • At 31 december 2011 16:18, Anonymous Marloes said…

    De allerbeste wensen voor een goed, gelukkig en bovenal gezond 2012!

     
  • At 31 december 2011 18:53, Blogger Job said…

    Ik maak graag van de gelegenheid gebruik om eenieder een goed, gezond, gevarieerd, en vooral smakelijk 2012 te wensen.
    Het bakken van de oliebollen besteed ik nog steeds graag uit aan mijn moeder - 80 jaar jong en still going strong...

     
  • At 31 december 2011 21:02, Blogger Angelika said…

    Voor jou ook het allerbeste en inderdaad: blijf flink van leer trekken ... graag!

     
  • At 6 januari 2012 18:27, Blogger Sonja said…

    Wat een goede stukken schrijf je allemaal. Blijf daar vooral nog lang mee doorgaan. 'Lach dan hebt gij niets te vrezen, ge helpt de dokter uw kwaal genezen' zo schreef een patiënt van mijn vader hem eens. Dus lach om al die onzin die ons wordt voorgeschoteld. Goed 2012 met veel ijs, EggNogg en andere heerlijkheden.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home