Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

10 november 2011

Wat gebeurt hier eigenlijk?

Natuurlijk, het beantwoorden van lezersvragen behoort tot de kerntaken van een eetschrijver. Een collega had het onlangs zelfs over "verheffing van de massa's", iets waarover hij overigens in zijn stukjes bestemd voor diezelfde massa's wijselijk nooit rept. Maar op sommige vragen weet je ook niet uit je hoofd het antwoord. Dat moet je dan zelf even naslaan. Discreet natuurlijk, want niemand loopt graag met onkunde te koop.

Nou, ik wel hoor. Ik leer ook op zijn tijd graag iets en steek dat niet onder stoelen of banken. Dus toen ik gisteren de vraag kreeg of het verleden deelwoord van het werkwoord roerbakken nu roergebakken of geroerbakt was, stormde ik naar boven, zuigde fluks het stof van mijn Dikke Van Dale (tiende, geheel opnieuw bewerkte en zeer vermeerderde druk) en ontdekte dat er in 1976 in Nederland noch geroerbakt, noch roergebakken werd. Drommels! Had ik dus toch indertijd de elfde, opnieuw grondig bewerkte en andermaal buitenmate vermeerderde druk moeten kopen.

Maar ja, daar schijnt het door mij hoogstpersoonlijk aangemunte "eetschrijven" dan ook weer niet in te staan. En daardoor weet ik nog niet wat er in mijn werkkamer nu eigenlijk gebeurt. Wordt er eetgeschreven? Of wordt er geëetschrijfd? Komaan, Hendrik, laat mij niet langer in spanning.

Over spanning gesproken: dat was nog wat met die vrijkaarten van gisteren. Uiteindelijk kwam, precies om twaalf uur vandaag--ik zweer het op mijn padvindershandboek--de eerste en ook enige mail binnen van iemand die op 15 november wel wilde weten wie het lekkerste lekkers van Nederland te koop heeft en daar op diezelfde avond ook wel van wilde proeven tijdens het aansluitende buffet. Kortom: eetlezeres Liesbeth krijgt het duo vrijkaarten toegestuurd. En ik ga even nadenken waarmee ik het volgende keer weer eens lekker storm kan laten lopen.

Maar nu eerst fluks weer wat geëetschrijfd. Denk ik.

(Dank Robert Jan en Fon)

3 Comments:

  • At 10 november 2011 15:06, Anonymous Robin said…

    Groene boekje 2005 (speciaal gekocht omdat ik geen nieuwe Dikke wilde kopen) zegt roerbakken, roerbakte, geroerbakt.

     
  • At 11 november 2011 09:19, Anonymous Michiel said…

    Roergebakt ziet er niet uit, dus het kan alleen maar roergebakken zijn.

     
  • At 14 november 2011 14:15, Anonymous paulusfranciscus said…

    Heeft niets met onderwerp van doen, is meer een tip:

    http://www.wired.co.uk/news/archive/2011-11/14/lab-grown-hamburger

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home