Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

18 november 2011

Persberichten

Persberichten zijn een bron van informatie. Maar dat kun je wel op diverse manieren opvatten. Ja, de schrijver van een persbericht wordt betaald om zijn versie van het verhaal in zo veel mogelijk media te krijgen. Hij wordt daarbij geholpen doordat knippen en plakken met de huidige techniek heel makkelijk is geworden.

Maar ik doe het bijna nooit, persberichten letterlijk overnemen. Dan wordt dit blog te snel een eetversie van Spits of Metro, die krantjes waar alleen maar ANP-feeds in staan. Ze zijn handig om wat exact feitenmateriaal paraat te hebben, maar een beetje journalist schrijft op basis van de informatie die hij krijgt aangereikt zijn eigen verhaal, met zijn eigen conclusies. Jammer dat dat toch steeds minder lijkt te gebeuren. Maar ja, de kosten moeten omlaag*.

Eigenlijk was het vooral daarom zo interessant om vandaag de uitspraak van de Reclame Code Commissie onder ogen te krijgen in de zaak Stichting Wakker Dier tegen Wageningen Universiteit en Researchcentrum en de Nederlandse Zuivelorganisatie, in een affaire waar ik een paar maanden geleden ook al even aandacht aan besteedde.

Waarom was die zaak nou zo bijzonder interessant? Omdat Wakker Dier een nieuw en nogal origineel standpunt innam: de stichting stelde zich op het standpunt dat Wageningen Universiteit en Researchcentrum hier is opgetreden als reclamebureau van de Nederlandse Zuivelorganisatie. NZO gaf opdracht voor de studie, WUR publiceerde de resultaten en NZO publiceerde weer samenvattingen van die resultaten, voorzien van zelfbedachte pakkende slogans (die dus later weer gedeeltelijk werden ingetrokken).

Het gebeurt vaak en eerlijk gezegd is het voor mij ook een bron van ergernis, dat luidkeelse gecommuniceer middels allerlei gesponsorde onderzoeken en nonderzoeken. Ik was dan ook buitengewoon benieuwd hoe de RCC met deze klacht om zou gaan.

Helaas. Onderzoeksresultaten die vervolgens door de opdrachtgever ten behoeve van Henk en Ingrid in wervende Jip- en Janneketaal worden "vertaald" zijn in de ogen van de commissie géén reclame. Zij is dus niet gemachtigd om bedrog in de zin van "Joris Driepinter had toch gelijk" te verbieden.

Jammer. Ik heb er dus nog werk aan, in de komende tijd.

* Dat lijkt overigens ook te gelden bij de PR-bureaus die die berichten opstellen. Van de week ontving ik nog een persbericht namens pannenfabrikant Tefal. Daarin vond ik al in de eerste alinea de zinnen: "Daarom komt Tefal met een de gloednieuwe generatie pannen" en "De versterkte antivervormingsbodem zorgt ervoor dat de pan niet kromtrekt en bereid je met de Thermo-Spot een maaltijd op de ideale temperatuur". Ja, daar moesten we vroeger voor doorleren.

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home