Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

23 november 2011

Orgalogisch en bionisch eten

Ha, het is weer eens zo ver. Voor de zoveelste maal komt iemand mij iets vertellen over "organisch voedsel". In de tijd dat ik nog regelmatig in kringen van vertalers verkeerde, werd zoiets wel aangeduid met de amusante term "word book translation". Dat geeft op zichzelf net zo min een goed resultaat als zinnetjes in een vertaalwebsite invoeren: het werkt alleen als de vertaler van de klok en de klepel weet. Hoe dan ook: hier wordt weer eens "biologisch voedsel" bedoeld. Je zou denken dat de publicerende mens dat na al die jaren wel eens zou mogen weten.

Aan de andere kant is de ene term natuurlijk eigenlijk niet onzinniger of minder onzinnig dan de andere. "Organisch" betekent dat iets van (al dan niet voormalig) levend materiaal is gemaakt, materiaal dus dat vanzelf gegroeid is. "Biologisch" betekent dat iets behoord behoort (dank mevr. Zandvoort) tot het domein van de levensleer. In feite dus een geval van same difference.

Nou wil ik alleen nog één ding weten: hoe stellen wij ons eigenlijk voedsel voor dat niet uit levend materiaal bestaat dan wel behoort tot het domein van de levensleer? Die vraag stel ik me nou eerlijk gezegd al best lang.

5 Comments:

  • At 23 november 2011 12:45, Blogger Job said…

    Je zou zout tot voedsel kunnen rekenen... we hebben het in ieder geval nodig.

    Overigens is met de term "organische chemie" die tegenwoordig feitelijk gewoon koolstofchemie betekent, de term nog verder uitgehold. Toch maar "biologisch" dus, hoewel die term zoals al aangegeven de lading ook nogal magertjes dekt.

     
  • At 23 november 2011 13:32, Blogger PaulO said…

    Boudin, Haggis, dat beleef ik pas echt als organisch voedsel. Het organisch, 5e kwartier?

     
  • At 23 november 2011 18:13, Blogger Job said…

    Inderdaad! Of lamsniertjes, in een bospaddenstoelensaus met een drupje madeira... Van onbespoten lammeren, dat dan weer wel :-)

     
  • At 23 november 2011 18:56, Anonymous Richelle said…

    Nou, alles wat een bewerkingsproces ondergaan heeft (anders dan wassen met water) voordat het je keuken bereikt. Al die zakjes en pakjes met gevriesdroogd allerlei en Enummers bijvoorbeeld. Dat kan ik niet meer organic noemen.

     
  • At 24 november 2011 11:14, Anonymous paulusfranciscus said…

    Ik kan me zo voorstellen dat er zaken zijn die uitsluitend in eenlaboratorium tot stand zijn gekomen: nepsmaakjes zoals de flesjes vanille-, rum-, enzovoortsaroma bij de toko? Kunstmatige zoetmiddelen die in het lab worden nagemaakt van natuurlijke, zoals apsartaam?

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home