Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

30 november 2011

Nieuwe streken

Jawel, het gaat beter. Langzaam aan gaat het beter. En dan bedoel ik dat er steeds meer realistische, haalbare alternatieven opduiken voor het nogal nondescripte en dikwijls ronduit treurige assortiment uit de super. Want al zijn er af en toe de nodige teleurstellingen (ik denk dat ik voorlopig mijn brood maar zelf ga bakken en moet dus snel eens zo'n cursus gaan volgen bij Levine), er ontdekken toch steeds meer producenten dat internet een véél grotere winkel is dan alle Albert Heijnen van het land bij elkaar.

De jongste loot aan de stam heet Uit eigen streek, een initiatief van zelfverklaard foodie Pauline Weuring dat een even simpele als duidelijke belofte doet: de streek naar u toe brengen*. Wie op zoek is naar meel gemalen door een echte molenaar, boerenkaas uit het Groene Hart, jam uit de Betuwe, gerookte knoflook of echte Zeeuwse boterbabbelaars kan bij deze jongste eetwebwinkel terecht om de beste producten van Nederland bij elkaar te vinden en in elke gewenste combinatie thuis te laten bezorgen.

Goed, ook het persbericht is ambachtelijk. Het rammelt hier en daar wat en de clichés vliegen je bij dozijnen om de oren, wat soms meer aan AH Puur en Eerlijk (vooral duur en zelden heerlijk) doet denken dan de bedoeling zal zijn geweest. Daar sta ik dus maar niet te lang bij stil. Ik laat de website gewoon zijn eigen verhaal vertellen en vind daar best leuke dingen: bier van Jopen uit Haarlem, frambozensiroop van Raspberry Maxx uit Meijel, theebeschuitjes van Kuipers uit de Achterhoek, Hoekse chips uit het Westland, roggebloem van De Zandhaas uit Santpoort en zo nog heel wat meer, inclusief een aantal leuke cadeaucombinaties voor uiteenlopende budgetten.

't Is allemaal nog kleinschalig en ik hoop natuurlijk dat de keuze straks nog wat groter wordt (alle meel komt nu bijvoorbeeld van één producent en Zeeuwse bloem--toch een streekproduct dat brede bekendheid verdient--zit er nog niet tussen), maar het is alweer een loffelijk streven en een veelbelovend begin. Nog even en het grootste boodschappengemak wordt niet meer belichaamd door de Blauwe Reus met zijn treurnis. Dan is lekkers van producenten die bij de super geen poot aan de grond krijgen allemaal te bestellen vanuit de luie stoel. En laten de supers dan hun borst maar nat maken.

* Toegegeven: in het persbericht staat "bij jou thuis". Ik geef toe, eetlezer, dat vandaag weer eens zo'n dag is dat ik twijfel aan mijn vaste gewoonte u met "u" aan te spreken, iets waarmee ik op dit moment politiek gezien in gezelschap verkeer waar ik helemaal niet mee geassocieerd wil worden. Het zij zo. U bent het nu éénmaal zo van mij gewend.

7 Comments:

  • At 30 november 2011 17:39, Blogger PaulO said…

    Ja, ik bekeek het gisteren ook even, maar snapte niet waarom ze koffie verkocht ...Toch niet bepaald koffiebonen uit de hortus botanicus van Haren of zo.
    Hoop dat ze wel Friesche dumpkes in het assortiment opneemt, en Knol's notenkoek ...

     
  • At 30 november 2011 18:16, Blogger Angelika said…

    Kan ik je aanraden ... een workshop bij Levine!

     
  • At 30 november 2011 19:16, Blogger Uit Pauline's keuken said…

    Bedankt voor het bericht. En uiteraard is mijn streven ook dat het assortiment groter wordt.

    Knol's koek kan ik niet beloven, ik ben er dan wel mee opgegroeid maar het is niet zo gemakkelijk vers te houden en we moeten ergens beginnen ;)

     
  • At 30 november 2011 21:24, Anonymous Ria van Laar said…

    De ingredienten in Bosbeeks meel: volkorentarwemeel, tarwegluten, getoaste soja, lijnzaad, havervlokken, tarwebloem, zonnebloempitten, zout, roggebloem, roggemeel, tarwezemelen, gierst, dextrose, emulgatoren, E322, E472e, E482, kleurmout, food grade, enzymen, ascorbinezuur, E300, gist
    Allergenen: tarwe, gluten
    Inhoud: 1 kg

    RL: ????

    Ik zit daar niet op te wachten. Dat koop ik wel kant en klaar als brood in de winkel. Wat ik wil is goed meel, waar ikzelf mee kan klooien. Grote kans gemist, wat mij betreft.

     
  • At 30 november 2011 21:38, Blogger Uit Pauline's keuken said…

    Beste Ria, ook dat verkoop ik roggebloem, speltvolkorenmeel, tarwebloem en gewoon volkorenmeel (allemaal EKO) en nog leuke zaadjes voor op je brood en gist om het te laten rijzen ;)

    Genoeg ingrediënten om zelf aan te klooien! Voor diegene die niet van klooien houdt, kant en klare mixen

     
  • At 30 november 2011 21:47, Anonymous An said…

    Super leuke site! Ik vind het assortiment erg leuk en uitgebreid, vooral de pesto's en de soepen van de soepfabriek!

     
  • At 1 december 2011 00:43, Blogger Levine said…

    Dat zou ik leuk vinden, als je een workshop brood bakken bij mij komt volgen.Je bent van harte welkom op een datum die jou schikt!

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home