Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

11 november 2011

En de winnaar is natuurlijk

En zo was ik van de week weer eens ergens anders, namelijk bij Proef aan de Amsterdamse Westergasfabriek. Ik was er nog nooit geweest (u ziet, ik ben nooit te beroerd om lacunes toe te geven) en nam me stante pede voor er eens te gaan eten. Want dat deed ik er deze keer niet.

Ik was er om te horen welk restaurant zich naar het oordeel van een deskundige jury het "Puurste restaurant van Nederland 2012" mocht noemen. Een mooi moment, want vandaag is het Dag van de Duurzaamheid (het is natuurlijk net zoals altijd ook nog drie dozijn andere dagen, maar ik pik er maar even uit wat voor mijn eigen vakgebied interessant is), en aanstaande maandag begint de Puur Restaurant Week, waaraan ruim 300 restaurants deelnemen.

Een mooi moment dus, vind ik mét de organisatie, om eens te kijken welk restaurant niet alleen de heerlijkste maar ook de eerlijkste gerechten serveert, gebruik maakt van biologische en fairtrade producten, duurzame vis op de kaart heeft en over het algemeen laat zien het met de duurzaamheid van onze wereld en ons eetbiotoop het beste voor te hebben.

De shortlist van vijf restaurants bleek dit jaar liefst zes genomineerden te tellen (kiezen, wat is het soms toch onmogelijk moeilijk). Zij waren Aangenaam in Haarlem, de culinaire werkplaats in Amsterdam, Fifteen in Amsterdam, Merkelbach in Amsterdam, Natuurlijk in Egmond aan Zee en de Veldkeuken in Culemborg, zodat wij in elk geval kunnen constateren dat er toch ook buiten de provincie Noord-Holland sprake is van duurzaamheid in het restaurantwezen.

Goed, lang genoeg tromgeroffeld: wie is het? Slimmeriken waren bij de titel van dit stukje al opgehouden met lezen, want de winnaar is Natuurlijk. En raad eens wat? Ook daar ben ik nog nooit geweest. Ik krijg het weer druk de komende tijd.

2 Comments:

  • At 11 november 2011 17:57, Blogger Angelika said…

    O, ik dacht dat Heinde & Ver in mijn woonplaats Gouda had gewonnen, als Eerste Fairtrade restaurant. Is zeker een andere prijs?

     
  • At 12 november 2011 10:52, Blogger Pleun said…

    Ik hoor veel goede verhalen over Natuurlijk en lees graag wat je bevindingen zijn!

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home