Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

24 oktober 2011

Koken kijken



Ik was van alles van plan, beste eetlezers, maar mijn werk hield me vandaag langer bezig dan ik had gedacht, en nu kan ik nauwelijks meer pap zeggen. Wat ik deed? Ik keek naar een Creool, een Italiaan, een Argentijnse, een Nederlandse en een Sichuan-Chinees die gerechten kookten uit hun eigen eetcultuur. Ik schreef de recepten op en moet die straks, samen met die van andere sessies, redigeren tot een multicultureel kookboekje. Erg leuk werk, maar ook best vermoeiend. En wat eet je véél op zo'n dag.

Bovenstaand in elk geval het kunstwerkje dat Ming Jiang uit Chengdu vervaardigde. Hij is, net als de andere deelnemers, amateur en vindt zichzelf maar middelmatig vaardig. De bloemrijke garnering (uit gember, bosuit, rammenas en paprika) sneed hij in een klein kwartiertje, de komkommer en de sinaasappel die het tuintje begrenzen in drie minuten. De vulling is dong bao kai, ofwel hemelse pittige kip. Ik kan u na proeven verzekeren: die naam heeft het op alle fronten verdiend. Ik vond het leuk om u dit even, bij wijze van bijdrage vandaag, te laten zien. En nu ga ik mijn voeten omhoog leggen en helemaal niets meer doen.

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home