Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

07 oktober 2011

Kip die niet kan

Soms lees je berichtjes waarvan je écht niet weet of je in lachen of in snikken moet uitbarsten. Het berichtje waar eetlezer Antoon mij deze in een mailtje op wees (dank!) valt in die categorie. Label Rouge kip is een mooi product: de dieren hebben een goed leven gehad waarin ze datgene hebben kunnen doen wat kippen van nature doen.

Kijk, en dat maakt het lastig voor de super. Want op dit manier kippen houden, kost een paar centen extra. Twaalf euro om precies te zijn. Hoe ga je dat aan de klant uitleggen? Je kunt inderdaad moeilijk zeggen: "Label Rouge kost meer omdat deze kip in tegenstelling tot de rest van ons assortiment wél lekker is". En met de prijs van dierenwelzijn kun je ook al niet aankomen. Niet als je schappen verder gevuld zijn met hoenders die liefst één ster hebben volgens de normen van het Beter Leven-certificaat.

En ja, dat lekker moet je er nog aan afproeven. Een kip die geleefd heeft, heeft ook haar spieren gebruikt. Dat merk je aan de smaak, maar ook aan de textuur. Het vlees heeft tijd nodig en zelfs dan heeft het nog meer beet. Juist ja, je moet erop kauwen. Dat was lang geleden!

Weet u wat het is, eetlezer? We weten het gewoon allemaal niet meer. Hoe lekker vlees ook weer smaakt en dat je er even je gebit voor moet gebruiken. En dat het wat kost om een kip gedurende een redelijke tijd (minstens tweemaal langer dan in de bio-industrie gebruikelijk is) een behoorlijk leven te laten leiden. En op de super hoeven we niet te rekenen om dat uit te leggen. Die vindt dat veel te lastig, prijstechnisch en zo.

6 Comments:

  • At 7 oktober 2011 15:02, Anonymous LucMartin said…

    I always buy Label Rouge if available; if not i go for the beter leven brand from Albert Heijn. In any case, i agree... i want my chicken to taste like chicken.

     
  • At 7 oktober 2011 15:17, Anonymous Robin said…

    Behalve dan dat die kip helemaal geen 12 euro "kost", dat vragen ze er hier voor ja, maar dat "kost" ie niet. In Frankrijk ligt dezelfde kip voor 7,50 in de winkel.

    Nou jij weer.

    Bron: http://www.foodlog.nl/artikel/de-prijs-van-kip

     
  • At 7 oktober 2011 15:19, Anonymous Robin said…

    Oh, dat stond ook al in dat berichtje. Te snel gereageerd. :-)

    Maar ik ga dus geen 12 euro voor die kip neerleggen als ik weet dat ie even verderop in Frankrijk maar 7,50 kost. Jij wel?

     
  • At 7 oktober 2011 16:06, Blogger PaulO said…

    Ik heb het er wel voor over. Maar dan eet ik het niet als een doordeweekse hap-slik-weg kip. Nee, dan eet ik kip zoals ik het ken van vroeger. Een dis die je alleen op een zondag bij het diner kreeg. Toen aten we niet elke week kip, het hoorde bij de 'grote braadstukken' waar zondags de tijd voor werd genomen, zoals bvb de rosbeef, de beenham. Daar was je een tijdje mee bezig in de keuken.
    Ik denk dan ook dat zo'n echte kip ook een stuk moeilijker te wokken is...

     
  • At 7 oktober 2011 16:39, Blogger Carla said…

    Nu geloof ik niet dat ik voor 4.50 heen en weer kan rijden naar de Auchan in Roncq, dus ik koop die Label Rouge kip wel gewoon voor 12 euro en ik heb het er met liefde voor over. Eindelijk weer eens smaak.

     
  • At 7 oktober 2011 19:00, Anonymous Nico said…

    Jullie hoeven niet helemaal tot in Frankrijk te rijden. Ook in België vind je die Label Rouge. En bij Colruyt hebben ze ook hun Val Dieu. Telkens 7 à 8 €/kg.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home