Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

17 oktober 2011

In de bonen

Als ik dus een recept maak en al van te voren weet dat ik erover ga bloggen, moet ik natuurlijk wél een foto maken. Typisch voor mij om dat dan te vergeten. Maar ja, het zag er zo lekker uit en we hadden bovendien echt flink trek. Dat had dan weer alles te maken met ons actieve weekend.

Om met dat laatste te beginnen: ik was er dus even drie dagen tussenuit. Dat kondig ik hier niet van te voren luid en duidelijk aan, want inbrekers lezen ook mee. Maar omdat mijn geliefde G. en ik afgelopen vrijdag precies 10 jaar samen waren, hadden wij besloten onszelf te trakteren op drie dagen Ameland. Er was mij een hotelkamer met wifi beloofd, maar die deed 't dus niet. Zittend op de trap van het hotel had ik wel iets van een verbinding, maar die was dus echt heel traag en bovendien is 't weinig romantisch zo. U zult het mij onder de omstandigheden wel willen vergeven.

Maar toen ik zaterdagavond heel laat weer thuis was en zondag op een behoorlijk laat uur mijn bed weer verliet, was ik één ding niet vergeten: het stokje van de #bonenestafette, zoals dat op het onvolprezen Twitter heet. Dat stokje was mij weliswaar niet aangereikt, maar een beetje eetschrijver kent zijn taak. Hij eet twee dagen lang alle maaltijden peulvruchten en twittert erover of zijn leven er vanaf hangt. En tussen de bedrijven door maakt hij zelf een stokje om aan de volgende deelnemer te overhandigen.

Ik brunchte dus gisteren met pittige chilibonen en Mexicaans roerei en zette 's avonds een lauwe salade van linzen en kikkererwten op tafel. Vandaag bewijs ik eer aan de veelzijdigheid van de witte boon: vanmorgen witte bonen met tomaat en een heel klein beetje vodka, vanmiddag toast met witte bonen die sinds gisteren hebben staan marineren in een uitstekende olijfolie, drie tenen fijngehakte knoflook en verse oregano (dit is, bij gebruik van eersteklas ingrediënten, zo lekker dat je het echt niet gelooft tot je het probeert) en vanavond maak ik soupe au pistou, waarbij ik dan meteen mijn courgette en "meiknol" opmaak. Die soep was van het weekend bij mooi weer dus nog lekkerder geweest, maar ja--toen zat ik dus op Ameland. Maar een mooi gevulde soep is eigenlijk altijd heerlijk.

Nu nog even het recept van die linzen van gisterenavond, waarvan ik dus geen foto heb, zelfs niet van een half opgegeten gerecht. Ik kan écht heel verstrooid zijn, hoor, en al helemaal als ik zo'n feestelijk weekend achter de rug heb. Ik hoef u dit alles niet uit te leggen, weet ik zeker.

Salade van linzen en kikkererwten

Nodig voor 4

- 100 g linzen (liefst uit de Puy)
- 300 g kikkererwten uit blik, uitgelekt
- 3 tomaten
- 3 bosuitjes
- 1 rood pepertje
- 1 rode paprika
- bosje koriander
- uitstekende olijfolie
- sap van 1 limoen
- zout

Doe zoveel water bij de linzen dat ze net onder staan en kook ze met wat zout in ca. 25 minuten gaar. Even laten staan, eventueel resterend water afgieten en een eetlepel olie door de linzen roeren. De tomaten kruislings insnijden, even in kokend water dompelen en ontvellen. In kwarten snijden, de zaadjes verwijderen en het vruchtvlees in kleine blokjes snijden. Van de paprika de zaadlijsten verwijderen en hem in kleine blokjes snijden, het pepertje ragfijn snijden (eerst halveren en de zaadjes verwijderen als u het gerecht wat minder pittig wilt) en van de bosuitjes het witte en lichtgroene deel in dunne ringetjes snijden. De kikkererwten door de linzen roeren, er de andere ingrediënten bij mengen en in een chef's ring op bordjes dresseren. Een vinaigrette kloppen met het limoensap, nog twee eetlepels olie en een mespuntje zout, deze over de salade druppelen en niet te zuinig bestrooien met gesnipperde koriander.

3 Comments:

  • At 17 oktober 2011 14:29, Anonymous Ingeborg said…

    Gefeliciteerd met jullie jubileum! Ameland is een heerlijke plek om zoiets te vieren.

    Klein vraagje over de witte bonen: Zijn dat bonen uit blik? Of gedroogde die vooraf zijn geweekt en gekookt? Ik houd van lekker eten, maar ben in culinair opzicht nog niet zo heel erg handig, en dit klinkt zo lekker :-)
    De salade van linzen en kikkererwten staat deze week zeker op het menu, bedankt!

     
  • At 17 oktober 2011 14:59, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Ingeborg, voor de soupe au pistou moet je gedroogde bonen nemen, want die hebben week- en kooktijd nodig. Voor de overige recepten kun je bonen uit blik of pot gebruiken als je wilt. Die heb ik overigens meestal ook in huis, want dat is een heel handige oplossing. :-)

    Dank voor de felicitaties!

     
  • At 18 oktober 2011 11:29, Anonymous paulusfranciscus said…

    In ieder geval van harte gefeliciteerd. Geen wonder dat u een beetje in de bonen was....

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home