Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

04 oktober 2011

Dieren die kennelijk geen dieren zijn

Dierendag is dezer tijden in toenemende mate een platform voor dierenwelzijnsactivisten om ons te wijzen op de vermeende hypocrisie van animalivoor gedrag op 4 oktober. Op de vraag waarmee men zijn kat en hond vandaag verwent, blijven zij het antwoord helaas schuldig.

Wel stond er in de Telegraaf vandaag een stukje waarin de Nederlandse Vegetariërsbond ons voorrekent dat wij Nederlanders gemiddeld tijdens ons leven gemiddeld liefst 522 dieren opeten--namelijk 3 runderen, 2,5 lammeren, 27 varkens en 490 kippen.

En daar heb je het cliché weer. Dieren zijn pas dieren als je ze kunt aaien. Wat we bij de visboer halen, telt niet mee. Ik weet het niet, hoor, maar met een half dozijn keer mosselen en evenveel garnalencocktails heb je volgens mij een beste kans dat je de 522 al ruimschots voorbij bent. En dan heb ik de Hollandse nieuwe en de kibbeling nog niet meegeteld.

Des te erger is dit gezwets daar het uitgerekend van de Vegetariërsbond afkomstig is. Vegetariërs die in minder verlichte eetgelegenheden nog regelmatig vis maar ook spek en ham voorgezet krijgen als zijnde vegetarisch want "geen vlees" en alleen al daarom beter zouden moeten weten dan ons gemoed te bewerken met wat selectief shoppen onder het knuffelbare deel van het dierenrijk. Goed bezig, jongens. Complimenten.

10 Comments:

  • At 4 oktober 2011 11:02, Anonymous @meelmuisje said…

    Ik vernietig/eet soms insecten want ik heb een moestuin.
    Dus... Wie zonder zonde is, Vegg ermee??? (4 legs good, more legs bad)

     
  • At 4 oktober 2011 11:21, Anonymous Annemieke/RozeMarijn said…

    Ik kan je altijd uitstekend volgen, maar vandaag even niet. De NVB rekent onder een vegetarier iemand die geen vlees EN geen vis eet.

     
  • At 4 oktober 2011 12:01, Anonymous Anoniem said…

    Ik heb het idee dat vleeseters hun eigen gedrag goed praten door het gedrag van vegetariers als verkeerd voro te stellen. Helaas voor jou, zoals de dame hierboven al zei is iemand die vis eet GEEN vegetarier.

     
  • At 4 oktober 2011 12:55, Blogger Wouter said…

    Ietsje beter lezen. De vegabond slaat namelijk een boel over als ze zo tellen hoeveel dieren wij (vleesetende hufters) eten; we eten namelijk ook nog vis (boe!).

    Diezelfde 'wij' eten overigens ook een groot deel van de stiertjes en bokjes uit de kaasindustrie, zo geliefd bij onze vegetarische medemens.

    Ik eet graag en regelmatig vleesloos, maar ik houd niet zo van zwaaiende vingertjes. De door mij gegeten beesten hebben namelijk ook nog eens niet een 'miserabel leven' achter de rug.

     
  • At 4 oktober 2011 17:16, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    @Annemieke en de anonieme reaguurder daarna: jullie lezen niet goed. Ik stel de definitie van een vegetariër niet ter discussie; integendeel: ik wéét dat een vegetariër geen vlees en vis eet. Dat geldt voor nog een te groot aantal Nederlanders niet en juist daarom neem ik het de NVB kwalijk dat er een persbericht de wereld in gaat waarin staat dat wij per jaar 522 dieren opeten (van vier soorten), waarna je op de site van de NVB zelf nota bene moet doorklikken voor je de kennelijk op het laatste moment opgekomen toevoeging leest "plus een onbekend aantal vissen". Aha. Dieren en vissen. En die vissen, wat zijn dat dan?

    Dit is ongelooflijk slordig van de NVB en een zeperd van formaat. Niet alleen vanwege die achteloze formulering op de eigen site, maar ook omdat het persbericht zo is opgesteld dat de lezer wordt bevestigd in een eventuele overtuiging dat vissen niet als dieren tellen en dat je ze dus ook rustig aan vegetariërs kunt voorzetten.

    Wie denkt dat dat iets te maken heeft met vermeend "goedpraten van mijn eigen gedrag als vleeseter" heeft er helemaal niets van begrepen. Ik kan prima met vegetariërs overweg en ben zelf een enthousiast vleesverminderaar, maar het drammersvolkje dat zich van zulke retoriek bedient geeft mij heel sterk het gevoel dat ik dáár niet bij wil horen. Daar, beste Anoniem, word ik dus gewoon heel recalcitrant van. En als je dat niet snapt, ga ik geen poging doen het je uit te leggen.

    Maar zoals gezegd: begin eens met lezen wat er staat in plaats van wat je denkt dat er bedoelt zou moeten of kunnen zijn.

     
  • At 4 oktober 2011 17:47, Anonymous RozeMarijn/Annemieke said…

    Gerrit-Jan: ik weet zeker dat ik je goed heb begrepen!

    En ik weet hoe je tegenover vegetariërs staat.

    Maar je zegt toch wel dat de NVB zelf slordig is met deze telling, omdat ze een hele grote groep dieren vergeten? Of in elk geval niet benoemen in het persbericht (of wel benoemd, maar niet overgenomen?). In elk geval geen aantallen.... waarom ze daarvoor hebben gekozen, weet ik niet.

    Misschien inderdaad vanwege de knuffelfactor, of omdat het anders zo'n schrikwekkend aantal werd en ze niet teveel wilden shockeren?

    In elke geval kan ik mij daar niet zo druk om maken, maar dat was al duidelijk :)
    En jij wel, maar dat was ook duidelijk.

    Ik distantier mij van de uitspraak die onder mijn reactie is gegeven, maar dat is waarschijnlijk niet nodig, want je kent mij inmiddels goed genoeg om te weten hoe weinig ik bezig ben met debat vlees-geen vlees. :)

     
  • At 4 oktober 2011 17:48, Anonymous RozeMarijn/Annemieke said…

    Overigens is het inderdaad irritant dat veel mensen denken dat een vegetariër wel vis eet, maar eerlijk gezegd had ik niet zo het gevoel dat dit door dit bericht bevestigd wordt. Mogelijk wel en heb je daarin gelijk.

     
  • At 4 oktober 2011 19:04, Anonymous Ingeborg said…

    Ja, het is tegenwoordig bijna de standaardvraag als ik ergens moet melden dat ik vegetarisch eet (als er bijvoorbeeld ergens een zakenlunch gereserveerd moet worden bij een voor mij nog onbekende klant): "Vegetarisch? O. En ook geen vis, of dat wel?"
    Ik kreeg zelfs eens de wind van voren in een broodjeszaak toen men mij de 'vegetarische alternatieven' opsomde voor broodjes vleeswaren: paling, zalm, haring.... Toen ik zei dat ik vegetarier ben en dus ook geen vis eet, kreeg ik op zeer bitse toon te horen dat ik dat veganist was, en dat ik het dan zelf maar moest uitzoeken. Nooit meer gegeten daar....

     
  • At 5 oktober 2011 00:50, Blogger hannie said…

    Zelf ben ik ook zo'n halfbakken type die geen vlees eet, maar wel af en toe vis, schaal- en schelpdieren. Dat betekent dat ik ook wel een stuk of wat dieren per jaar opeet en in aantal misschien wel meer dan dan de vleeseter die voornamelijk grote dieren eet. Een mosselmaaltijd tikt qua aantal dieren nu eenmaal flink aan. En ik pel ook af en toe een pondje garnalen. Dat zulen er wel een stuk of honderd zijn? Het aantal dieren is dus misschien niet zo'n goede maat. En ik noem mezelf dus ook geen vegetarier.

     
  • At 5 oktober 2011 11:46, Anonymous Peter said…

    Ook ik stel elke zichzelf vegetarier noemende gast die komt eten de vraag of hij dan wel vis eet. En of dat nou binnen de gewenste definitie past of niet, de praktijk is dat de meeste dus wél vis eten. Graag zelfs. En nogmaals, ze zeggen zelf vegetarier te zijn.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home