Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

29 september 2011

This is not America

Ik weet het, je bent tegenwoordig al gauw ouderwets als je hecht aan een correct gebruik van leestekens. Maar toch maken ze soms een wereld van verschil. Neem nu aanhalingstekens in een kop boven een nieuwsbericht: zij maken de geoefende lezer het verschil duidelijk tussen feit en mening.

Vandaar dat ik ook zo verbaasd ben over de kop boven dit bericht van EVMI. Goed, een club aartsconservatieve huismoeders uit de Amerikaanse Bible Belt vindt dat je van zoiets onschuldigs als ijs iets walgelijks maakt wanneer je het de naam Schweddy Balls geeft. En dat doet de ijsfabrikant natuurlijk met opzet, want vorig jaar brachten ze een ijsje uit met de naam Hubby Hubby om het wettelijk toestaan van het homohuwelijk luister bij te zetten. Iedereen weet dat kinderen onmiddellijk homoseksueel worden als ze één hap van zo'n ijsje nemen of zelfs maar te lang naar het etiket kijken.

Goed, die Amerikanen die er zo over denken voelen zich geschoffeerd. Hun probleem en wat mij betreft hooguit een amusant faits-divers. Grappig en triest tegelijk dat er mafketels rondlopen die dit allemaal serieus vinden. Eigenlijk schrijf ik dit vooral omdat ik verbaasd ben dat EVMI het überhaupt een stukje waard vond allemaal. En dat men daar die aanhalingstekens dus niet nodig vond.

Oh, voor wie zich niet al te snel geschoffeerd voelt: persoonlijk vind ik Get Fair Dairy een hilarisch leuke naam voor een ijsje dat in Nederland op de schappen komt. Veel leuker dan dat brave en zwaaropdehande Taste It, Don't Waste It. Volgens mij kan er nog gestemd worden. Even doen, lijkt me.

1 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home