Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

22 september 2011

Onontzenuwbaar?

Ik pers dezer dagen echt een onwaarschijnlijk aantal limoenen uit, en zoiets heeft logischerwijze invloed op de denkprocessen. Zo vroeg ik me af of dat nou eigenlijk wel klopt, dat je een citrusvrucht even over het aanrecht moet rollen omdat je dan meer sap zou krijgen. Het zou natuurlijk kunnen, maar eigenlijk zie ik niet hoe.

Ja, ik weet het: onze overgrootmoeders vertelden het hun dochters al en ik heb het, weliswaar enkele decennia vóór de millenniumwisseling, ook nog wel eens aan mijn lezertjes verteld. Maar is het waar?

Ik zou het graag testen, maar ik weet niet hoe. Eén citroen halveren en de ene helft over het aanrecht rollen gaat niet, nog afgezien van de onuitvoerbare noodzaak dan ook precies te halveren. Twee citroenen nemen en de ene wel en de andere niet rollen? Tja, zelfs uit twee citroenen van gelijk gewicht loopt in mijn ervaring een fors afwijkende hoeveelheid sap.

Het enige dat ik iets van uitsluitsel zie geven is het persen van een paar duizend citroenen, de helft gerold en de helft niet. Dat kost natuurlijk een forse hoeveelheid tijd en geld, maar geef toe: dan héb je ook wat. Dan weten we immers ook hiervan weer of het feit of culi-kul is. Het lijkt me er belangrijk genoeg voor.

Of nee, laat ik dat nou maar niet doen. Er blijken altijd weer mensen te zijn die denken dat je serieus bent. Ik ben overigen wel benieuwd of u eigenlijk rolt. Ik doe het eerlijk gezegd niet.

7 Comments:

  • At 22 september 2011 12:59, Blogger Es said…

    Ja. Ik rol. Het is een gewoonte en daar hou ik van.

     
  • At 22 september 2011 14:42, Blogger PaulO said…

    Nog erger zelfs, ik rol en doe 15 seconden in de microwave voor het persen ...

     
  • At 22 september 2011 14:45, Anonymous Peter said…

    Ja ik rol.
    Naar mijn idee helpt het.
    Het is natuurlijk niet zo dat er meer sap uit te halen valt maar het uitpersen kost wel minder moeite.
    Door het rollen gaat de interne structuur stuk waardoor het sap er makkelijker uitkomt.

     
  • At 22 september 2011 18:28, Blogger Queck said…

    Ik rol niet, maar gebruik eigenlijk gewoon grof geweld bij het uitpersen van die dingen.
    Een andere manier om het te testen, misschien niet helemaal wetenschappelijk, maar wel praktisch en niet de noodzaak tot uitpersen van 1000-en limoenen/citroenen, is door twee stapels te maken. Per stapel te wegen. De ene stapel rollen en de andere niet. Dan per stapel te meten hoeveel sap er uitkomt. Dus als je toch nog wat limoenen moet doen... ben ik ook wel erg nieuwsgierig naar het verschil.

     
  • At 22 september 2011 21:22, Anonymous Touareg said…

    Ik leg hem in gloeiend heet water, maar rol niet. :)

     
  • At 23 september 2011 14:23, Anonymous bakkertje said…

    Peter heeft het goed.Het rollen is dat de schil goed loslaat vooral als je citrusfruit pelt.

     
  • At 26 september 2011 22:11, Blogger hannie said…

    Ja, het rollen van sinaasappelen voor je ze pelt ken ik van huis uit. Dan gaat het gemakkelijker. Maar met citroenen en limoenen doe ik dat niet. Ik zal het eens proberenn.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home