Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

06 september 2011

Kunnen we niet hebben natuurlijk

Of het al niet erg genoeg was dat we DigiD niet meer konden vertrouwen, stuurde vanmorgen ook Smulweb een mailtje naar al zijn "leden". De servers van de receptengigant zijn gehackt en iedereen wordt op het hart gedrukt spoorslags zijn wachtwoord te veranderen. Over wat er verder met de eventueel gestolen gegevens kan gebeuren geen woord, dat is dan ook wel weer opvallend.

Ik geloof (zeker weet ik het niet meer) dat ik in een heel grijs verleden, toen het allemaal nog een gemoedelijk clubje was in plaats van big business, ook eens een account heb aangemaakt bij Smulweb. Dat kan dus nog tot vermakelijke toestanden leiden. Het inbrekende geboefte zou zó maar onder mijn naam zijn eigen recepten kunnen plaatsen. Nee, dat kunnen we niet hebben natuurlijk. Dan liever de omgekeerde situatie zoals die al jaren door Smulweb wordt gedoogd en die erin bestaat dat talloze recepten van mij en tal van collega's er zonder onze toestemming geplaatst worden door anderen, vrijwel altijd zonder bronvermelding. Smulweb schijnt er overigens van uit te gaan dat wij dat allemaal erg prettig vinden wegens goed voor onze naamsbekendheid, zo werd mij laatst duidelijk gemaakt. In de volgende aflevering van de Smulweb-saga: dieven van bedrijfswagens zijn eigenlijk weldoeners.

Maar de doortraptheid zou verder kunnen gaan. Stel je voor dat er onder mijn naam recepten op Smulweb opduiken die jammerlijk mislukken? Ja, daar gaat de zorgvuldig opgebouwde reputatie van een onkreukbaar eetschrijver.

Daarom even een waarschuwend woord: mocht ik u via Smulweb lijken te instrueren de oude schoenzool pas op het laatste moment aan uw stoofpot toe te voegen, dan dreigt u het slachtoffer te worden van een onverlaat. Geen aandacht aan schenken dus. Eigenlijk is het het verstandigst als u voortaan maar helemaal van Smulweb wegblijft. Wie weet in wat voor subversiefs u anders straks staat te roeren.

1 Comments:

  • At 7 september 2011 om 00:05, Anonymous Alberto said…

    Ik weet niet of dit is waar smulweb voor waarschuwt, maar het gevaar zit hem er in dat veel mensen overal hetzelfde wachtwoord gebruiken. De hackers die met de gegevens van smulweb er vandoor zijn gegaan, zouden nu dus die wachtwoorden op de email accounts van de smulweb leden kunnen uitproberen.

    Dat is dus wel degelijk een reële dreiging.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home