Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

16 september 2011

Bonheur parisien in Den Haag



Ik geef toe, eetlezer: ik dacht dat ik definitief bedorven was nadat ik na vele jaren smachten eindelijk de wereldberoemde macarons van la maison Ladurée te Parijs had geproefd. Hemels waren ze en geloof me: die rijen staan daar niet voor niets. Maar ze gaven me dus een probleem: ik werd op slag besprongen door het gevoel de macarons te hebben geproefd die alle andere macarons ter wereld overbodig maakten. Zelfs die van het toch bepaald te goeder naam en faam bekendstaande maison Paillard in Québec vermochten geen indruk op mij te maken. Sterker: die vond ik maar minnetjes. Ik had me al verzoend met een bestaan als Parijshunkeraar en Parijsgangersschooier. Het was kennelijk dat of niets.

Toen hoorde ik dat pâtissier Jarreau in Den Haag ook macarons in zijn assortiment had. Uiteraard was ik sceptisch: had ik de ervaring van Paillard niet in mijn rugzak? Maar Marion van theehuis Betjeman & Barton was zeker van haar zaak en gaf mij een half dozijn van de als altijd fraaie lekkernijen mee. Ze hadden prachtige namen. De roze heetten Eden Rose, de groene Lundi Light en de paarse Un Gentleman à Deauville. Het beloofde poëzie op je tong.

Marion is, zo bleek alras bij een kop uitstekende thee, een vrouw met smaak. De macarons waren verrukkelijk. Anders dan die van Ladurée, misschien een tikje zoeter, maar ik durf u niet te beloven dat ik die van de illustere Parijse uitvinder er in een blinde test uit zou halen. Kortom: het geluk is voor mijn een stuk dichterbij gekomen. Voor u trouwens ook, want ik zeg u: allen daarheen!

3 Comments:

  • At 19 september 2011 22:56, Blogger Levine said…

    En wat ben ik dan een bofkont, ik fiets er 3 x per week langs, langs Jarreau bedoel ik. Is om de hoek waar ik werk. Het water loopt je in de mond als je al die lekkere taartjes en macarons ziet liggen.

     
  • At 27 september 2011 08:59, Anonymous Bram van Haren said…

    Na vele jaren Laduree te hebben genoten, ben ik over op Pierre Hermé, die de Ladurees doen verbleken eigenlijk... de meeste Parijzenaren denken daar net zo over.
    Het mooie is dat Hermé ze ook nog thuisbezorgd. Binnen 24 uur nadat ze gemaakt zijn, dus nog vers ook. Ik kan het je aanraden.

     
  • At 4 mei 2013 11:03, Anonymous macarons said…

    oeh dat klinkt goed, daar moeten we maar eens langs!!

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home