Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

25 augustus 2011

Neveneffect?



Voor iemand als ik die minstens één keer per week Amerikaanse pancakes op het ontbijtmenu zet, is het natuurlijk onmisbaar: ahornsiroop. En met name Amerikanen en Canadezen zullen op de vraag "wat doe je met maple syrup" in koor hetzelfde antwoord geven.

Maar dat hebben we mis, vindt producent Horizon. Ahornsiroop gebruik je namelijk bij de citroensapkuur. Alleen als je daarna nog over hebt, mag je er eventueel "toetjes, gebak en pannekoeken" mee zoeten.

Hoeveel kopers van ahornsiroop zouden in Nederland (of één van de andere talloze landen in de taal waarvan deze zelfde tekst staat afgedrukt) die citroensapkuur doen? Ik geef zonder schaamte toe dat ik er zelfs nog nooit van gehoord had, en nu ik ervan gehoord heb, geloof ik niet dat ik er veel mee te maken wil hebben.

Enfin, even kijkend naar de kaft van dat boekje snap je dat we hier te maken hebben met een gevalletje de ene hand wast op de buik van de andere. Zo zie je maar dat het er met producten uit de natuurvoedingswinkel ook niet altijd even zuiver aan toe gaat.

9 Comments:

  • At 25 augustus 2011 11:39, Blogger Angelika said…

    beetje zure nasmaak

     
  • At 25 augustus 2011 12:07, Anonymous Lisa Goudzwaard said…

    Ik denk eerder dat Horizon het erop heeft gezet omdat er veel vragen kwamen van mensen die een citroensap kuur wilden doen en niet wisten of deze siroop nu geschikt is voor bij de kuur. De citroensapkuur is een reinigingskuur met voornamelijk vocht en veel citroensap, niemand die hier extra aan verdient. Ahornsiroop heb je in verschillende gradaties, A en C, de ahornsiroop die je is waarschijnlijk C? Deze wordt veel bij de kuur gebruikt. A-Graad is verkregen bij de eerste tapping van de Ahorn-oogst en is lichtbruin van kleur.
    C-Graad is donkerbruin en heeft een sterkere karamelsmaak en meer sporenelementen die je lichaam nodig heeft bij de kuur. Dus eerst even onderzoek doen voordat je je mening online zet.

     
  • At 25 augustus 2011 12:18, Blogger Nine said…

    Hier een mooi fotoblogje over één vastsapje dat, volgens mij, uit de citroensapkuur komt. http://culiblog.org/2006/06/master-cleanser-for-juice-fasters-and-thirsty-people/

    Goede aanvulling op een sapvastkuur, maar ook niet te versmaden op een hete zomerdag!

    Duidelijk etiket, maar waarom noemen we dit spul in Nederland 'ahornsiroop' ipv 'esdoornsiroop'? Ik heb trouwens naast die tinnetjes nog maar weinig andere C-graad esdoornsiropen gezien, dus misschien is dit de enige op NL bodem? (Of misschien moet ik naar een andere natuurvoedingswinkel gaan...)

     
  • At 25 augustus 2011 13:36, Anonymous Anoniem said…

    Zelfde geldt toch voor zuiveringszout / baking soda???

     
  • At 25 augustus 2011 14:07, Anonymous paulusfranciscus said…

    Het verbaast me dat je een beetje verbaasd klinkt.

    Die natuurvoedings/reform industrie roept nog veel langer dan de reguliere voedingsindustrie al over de gezondheids- en medicinale effecten van hun handel. En als er nou toch ergens mensen besodemieterd worden met allerlei esoterische gezondheidsclaims dan is het dat wereldje wel.

    Het is het sfeertje waarin de Jomandas spawater kunnen instrallen en de Millecams dan doodgaan. Die toer. Vind ik persoonlijk nog wel een slagje erger dan een beetje toegevoegde calcium van Unilever: die geven ten minste eerlijk toe dat het uiteindelijk alleen maar om de poen gaat.

     
  • At 25 augustus 2011 15:26, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    @Lisa Goudzwaard Ik zet hier inderdaad mijn mening online, voor wat die waard is, hetgeen duidelijk wordt gemaakt door de titel hierboven. Of ik daar verder onderzoek naar heb gedaan of over na heb gedacht mogen mijn lezers voor zichzelf bepalen; het is in elk geval mijn zaak.

    Mijn bezwaar geldt niet in de eerste plaats eventuele geldwolverij. Wel maak ik er ernstig bezwaar tegen dat een voedingsproduct dat in de eerste plaats lekker en voedzaam is een opdruk krijgt die in de eerste plaats van (semi-)medische aard is.

    Straks krijgen we brood met de opdruk "te gebruiken bij de melkzuurkuur, tevens ter gelegenheid van de lunch te beleggen met kaas, vleeswaren of zoet beleg". Dat is een volslagen waanzinnige situatie. Eten is eten en ik vind het pervers om het in de eerste plaats als iets anders te verkopen.

    Dat vind ik, en ik heb besloten dat hier vandaag te komen vertellen.

    Overigens, wat die citroensapkuur betreft: er is kennelijk geld voor een gelikte website waar voor een bedrag van 63 euro een "Citroensapkuur Pakket" wordt verkocht. Lijkt me toch dat iemand hier redelijk verdient.

     
  • At 26 augustus 2011 08:49, Blogger Anja said…

    Grote onzin! Het lichaam heeft organen om zichzelf schoon te maken - een reinigingskuur van binnen zo je wilt - en daar heb je echt geen citroensaphulp bij nodig. De laxerende werking die ook opgeroepen wordt, verstoort de darmflora. Ik werk nu al 4 jaar in deze branche, maar kan me nog steeds ergeren aan het feit dat mensen zichzelf als wandelend laboratorium zien. En elk bedrijf wat daarin meedoet, komt er bij mij niet veel beter vanaf.

     
  • At 26 augustus 2011 10:10, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Anja, ik ben het volkomen met je eens. De enige goede "detox" is ook wat mij betreft zorgen dat je niet te veel twijfelachtig spul binnenkrijgt in plaats van je lichaam op een onnatuurlijke manier te gaan uithongeren en afbeulen met laxeermiddelen.

     
  • At 26 augustus 2011 12:38, Anonymous Silvia said…

    Waarschijnlijk een oude verpakking (dan is die citroensapkuur ook niet meer actueel). Het is volgens mij al een jaar of 5 panneNkoek.....

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home