Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

30 augustus 2011

Al een tijdje trouwens

Bij mijn visman stond vandaag een groot bord buiten: "ze zijn er weer!". Met deze jubelkreet werden mosselen bedoeld. Nu zijn er al enkele weken mosselen, maar dat weten alleen de Vlamingen massaal. Wij Nederlanders willen nog altijd in overgrote meerderheid dat de R in de maand zit. Eerder mag het niet.

Over oesters heerst dezelfde misvatting. Een verder totaal niet ter zake doend scribent heeft mij eens een buitengewoon vrolijke dag bezorgd door pontificaal mee te delen dat het Franse woord huîtres een verbastering was van huit Rs, wat dan weer zou slaan op de acht maanden met de letter R in de naam. Ja, wat mensen soms uit hun duim zuigen, je gelooft het niet.

Enfin, mosselen dus. Ik ga vandaag iets doen wat ik zelden of nooit doe: ik ga een ingezonden recept publiceren. De eetlezeres die het mij toestuurde was Marjon Borsboom, die twitteraars kennen als @COPYkleiner. Ik heb het gemaakt en vond het erg lekker. Het lijkt in zekere zin wel wat op een recept dat ik ooit kreeg van de Canadese topkok Victor Bongo, maar het is een stuk eenvoudiger en ook de ingrediënten zullen minder problemen stellen. Het is wel een heel sensuele belevenis van fluweel met vlammetjes.

Aziatische mosselen

Nodig voor 4 personen:

- 2 kg mosselen
- 1 blikje kokosmelk
- 1 flinke scheut gembersiroop
- 1 flinke scheut witte wijn
- 1 scheut Thaise vissaus
- 1 fijngesneden rode peper (zonder zaadjes)
- bos koriander

Leg de mosselen in koud water en verwijder exemplaren die open blijven staan. Doe alle ingrediënten behalve de koriander in een pan en laat aan de kook komen. Doe er dan pas de mosselen bij, leg het deksel op de pan en laat, nog steeds op hoog vuur, weer aan de kook komen. Begint het deksel te dansen, neem het dan van de pan, schud de mosselen even op, leg het deksel weer op de pan en laat op hoog vuur verder koken. Herhaal het opschudden zo vaak als nodig. Houd het vuur hoog: de mosselen moeten in de stoom staan. Als alle mosselen open zijn (dat duurt een minuutje of tien), is het gerecht klaar.

Knip of snijd tijdens het koken van de mosselen de koriander klein en zet deze in een schaaltje op tafel. Dien de mosselen op met het kookvocht apart in een kommetje. Pak de mossels met een schelp en doop ze eerst in het kookvocht en dan in de koriander.

2 Comments:

  • At 1 september 2011 08:37, Anonymous Ineke said…

    Dit klinkt erg lekker! Nu nog iemand vinden om mosselen mee te eten. Vriendje moet er niets van hebben.

     
  • At 3 september 2011 13:37, Blogger Es said…

    Haha Ineke! Ik wilde eigenlijk iets gelijksoortig zeggen.

    En ik ben bang dat het bij mij niet bij één pepertje blijft... Ik hou van scherp.

    Overigens zijn niet alleen de zaden scherp, maar zeker ook de zaadlijsten. Die kun je ook beter verwijderen wanneer je niet van al te scherp houdt.

    Dank voor het recept!

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home