Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

31 augustus 2011

Aksie!

Pepernoten in augustus: ze verdelen het volk mogelijk nog méér dan de politiek doet. Want mag het nou eigenlijk of niet, het traditionele sinterklaassnoepgoed nog tijdens de metereologische zomer uitstallen in je winkel? Nog even en de restanten van dit jaar kunnen meteen weer in de schappen voor de vroegkopers.

Tja, waarom liggen de pepernoten op dit moment alweer in de schappen van een enkele Spar en menig Kruidvat? Om twee redenen: omdat er bedrijven zijn die ze aanbieden en omdat er mensen zijn die ze kopen--niet zo maar kopen, maar verschrikkelijk graag willen kopen. Zo graag, dat ze elkaar via de internets vragen naar vroege vangsten. Het eerste kievitsei is er niets bij.

Aan de andere kant is er ook veel ergernis. Op de site van het onvolprezen blad Eisma Voedingsmiddelenindustrie kan er gestemd worden over de wenselijkheid van pepernoten in augustus. Momenteel vindt 60% dat pepernoten bij de winter horen, 20% vindt het geen probleem omdat de consument het koopt, terwijl nog eens 20% het voorbehoud maakt dat Sint en zijn knecht niet op de verpakking mogen voorkomen. De ronde getallen lijken erop te wijzen dat het aantal stemmers vooralsnog precies 10 bedraagt, maar toch.

Persoonlijk--en ongetwijfeld komen er nu weer reacties van mensen die mij een dominee vinden--vind ik dat pepernoten net zo min thuishoren in augustus als frambozen in december. Natuurlijk, de consument koopt het wel, want die wil niet zo lang zonder zitten. Maar daarmee gaat wel het bijzondere eraf, en dat is jammer. Het hele jaar door "ze zijn er weer"? Ik weet het niet, hoor, maar op de één of andere manier gaat de lol daar toch vanaf.

Wat mij betreft moet het er maar eens mee uit zijn, met al dat sinterklaassnoep dat al in de winkel ligt als de goedheiligman zelf nog in zijn zwembroek naast het zwembad van zijn Spaanse optrekje ligt. Kortom, om de ouderwetse noot vast te houden: aksie! Bij deze roep ik de Eerste Nederlandse Zomerpepernotenverkopersboycot uit. Pepernoten in het schap? Weg uit die winkel! En dat minstens tot 1 november. Dan ben ik nog mild, vind ik.

10 Comments:

  • At 31 augustus 2011 om 16:26, Blogger PaulO said…

    1 november? Dan eis ik Aksie-Harrrrde-Aksie ! December is de feestmaand, dus pas 1 december beginnen met dat snoepgoed... 1 januari: schappen legen.

     
  • At 31 augustus 2011 om 16:31, Blogger PaulO said…

    Sorry, dat ik daarnet uitvloog. Heb zeker m'n 4-uurtje gemist.
    Maar goed, kunnen we niet van de noot/nood een deugd maken. Bestaan er recepten waarin we die pepernoten en taai-taais kunnen verwerken?
    Misschien de taai-taai bij stoofvlees? Pana cota met pepernoten?

    [ Was er niet een andere culischrijver die dit ook al eens vroeg? ]

     
  • At 31 augustus 2011 om 17:01, Blogger Lizet Kruyff said…

    Er is net een pepernotenkookboek verschenen, of dat gaat een dezer dagen verschijnen. Maar beter nog: er zijn goede pepernotenrecepten, voor lekkere, niet saaie noten. En morgen is er meer op foodlog te lezen: deze kruidvatkruidnoten worden namelijk ieder jaar saaier.

     
  • At 31 augustus 2011 om 21:58, Blogger Daily stuff and more.. said…

    Ik zag vorige week ook al spruitjes in de supermarkt. Zo groot als pingpongballen. Tja...

     
  • At 31 augustus 2011 om 22:25, Anonymous Bonnie said…

    Het is mij ook een doorn in het oog dat ze nu blijkbaar alweer te koop zijn!
    Wel wil ik de aandacht vestigen op die andere gouwe ouwe aksie van meneer wateetons: http://needatzijnkruidnoten.wordpress.com
    Het plaatje toont kruidnoten, uw tekst noemt steeds pepernoten...

     
  • At 31 augustus 2011 om 22:36, Blogger PaulO said…

    Oh, eh, in dat geval "panna cotta met kruidnoot"

     
  • At 1 september 2011 om 11:14, Anonymous Anoniem said…

    De foto bij dit artikel...zijn kruidnootjes. pepernoten zijn groter en hoekiger en taaier.

     
  • At 1 september 2011 om 20:37, Anonymous Richelle said…

    De vergelijking met frambozen gaat echt niet op, vind ik, want frambozen zijn een natuurprodukt en kruidnoten komen uit een bakkerij. En speculaas is er toch ook het hele jaar door? Persoonlijk kan ik errug uitzien naar het bezoek van mijn ouders begin oktober die dan fijn wat zakjes chocolade kruidnoten en fondantmuizen kunnen meenemen naar Spanje!

     
  • At 3 september 2011 om 13:41, Blogger Es said…

    @PaulO Ik bak altijd een 'pepernoten brood' aan het einde van december met de pepernoten die overgebleven zijn. Lekker met roomboter!

    Ik vind 1 december ook een prima datum. En 31 december pepernotenbrood bakken, 1 januari nog een borrel en 2 januari weer normaal, please.

     
  • At 3 september 2011 om 17:53, Blogger PaulO said…

    @Es: receptje voor jouw pepernotenbrood kan ik lezen op ...?

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home